PDA

View Full Version : Albert Muller S3



Laser
5 november 2007, 10:50
Al van gehoord?

Was weekend in Duitsland, even in muziekwinkel binennwippen, zie wat tweedehandse staan, ééntje met florentijnse cutaway valt me op: mooi hout, mooie verwerking, erg gebruikte staat.
Pak ze op, begin te spelen....
***BOING***

wat een klank!!!!!

Stevig, sustain met tonnen, gefocust en luid, veel dynamiek mogelijk, zacht en hard... geen probleem.
Wat fingerstyle gespeeld, in standaard en dadgad. Geen intonatieprobleem.
Was type S3 met florentijnse cutaway, alles massief gebouwd.

De toehoorders konden er niet naast horen: dit is een KLANKMONSTER: LUID dat die is! Die gooit gewoon volume naar voren, want als speler blijft het gematigd, ook al speel je hard.
En over hard gaan: geen bas die dichtklapt, geen compressie als je hard akkoorden speelt, wat bij mijn cerdertop Furch zeker wel het geval is.
En: elke noot van de luid gespeelde akkoorden klinkt loepzuiver. Geen 'modderklank'.
Verder: tophout, mooie fichte, rozenhouten rug en zijden, honinggraat bindings, ebbenhouten toets en brug en brugpennen, abalone logo op headstock, ....
Lekker brede hals, speelt als boter.

Er stond een Rare Earth op geinstalleerd.

Dan de prijs:
960 euro.
Had ik niet bij me. :-p

En:
er was werk aan. Zoals gezegd: de gitaar was goed bespaald in het verleden. Frets en toets waren wel ok. Maar het zadel stak nauwelijks boven de brug uit. En de actie was niet echt laag te noemen. Ik vrees dat er dan nekwerken zitten aan te komen.

Ik heb ze laten staan. Met pijn in het hart weliswaar. Verkoper zei dat ie er nog 10% zou afdoen. Maar zelfs dan... Heb er dagen aan gedacht, denk er nu nog aan.

Wie heeft die al bespeeld?
Neem een kijkje op
www.albert-mueller.de

Nu zit ik te kniezen... verkoop ik een paar gitaren en rij ik terug om die op te halen? Als die er nog staat???

Heb bij thuiskomst de Furch ter hand genomen en heb gespeeld om mijn blues wat te verzachten....

Laser
8 november 2007, 11:52
De kogel is door de kerk.
Heb de Albert-Mueller S3 aangekocht, wordt voor mij opzijgehouden tot ik weer in Duitsland langsga.

De verkoper heeft me de prijs toegestaan van vorige week ( 960 euro) terwijl hij ze al op e-bay duitsland had gezet voor minimum 1110 euro.

Nieuwprijs voor de standaard S3 is rond de 2300 euro, maar deze had wat extra's naar de wens van de vorige eigenaar: florentijnse cutaway in plaats van de standard venetiaanse cutaway. En Rare Earth zit er ook bij.

Ik kan niet wachten om ze in handen te hebben... Ik hoor en ruik ze nog...

Geduld is een schone deugd!
Van zodra ik doorheb hoe ik hier een foto kan inlassen laat ik er een paar doorkomen.

Jedeel
8 november 2007, 18:09
De kogel is door de kerk.
Heb de Albert-Mueller S3 aangekocht, wordt voor mij opzijgehouden tot ik weer in Duitsland langsga.

Ik kan niet wachten om ze in handen te hebben... Ik hoor en ruik ze nog...

En volgens mij rijd jij weer vrij snel naar Duitsland :-)

Gefeliciteerd!!!

Laser
8 november 2007, 20:13
Iemand een tip om foto's hier in een bericht te krijgen?
(even off topic, maar een zoekopdracht leverde niets bruikbaars op..)

Levert dit wat op?

http://i232.photobucket.com/albums/ee127/Laserpuls/AMS3a.jpg

freekick
9 november 2007, 10:46
Iemand een tip om foto's hier in een bericht te krijgen?
(even off topic, maar een zoekopdracht leverde niets bruikbaars op..)

Levert dit wat op?

Lijkt me in alle opzichten geslaagd.
Gefeliciteerd.

Laser
9 november 2007, 12:06
Achterzijde..
dit zijn foto's die de verkoper had gebruikt om de gitaar op ebay aan te bieden. Dus vrij algemeen.

http://i232.photobucket.com/albums/ee127/Laserpuls/AMS3b.jpg

Laser
9 november 2007, 12:07
... en hup.. etiketje erbij.

http://i232.photobucket.com/albums/ee127/Laserpuls/AMS3c.jpg

Buzz
9 november 2007, 13:06
Mooie gitaar!!

Houten bindings(!) én Florentijns cutaway (MOOI!!)


Ik is jaloers!

--=HANS=--
9 november 2007, 15:48
Mooie gitaar man!

Gefeliciteerd en veel plezier ermee!:satisfie:

Laser
9 november 2007, 15:52
Dank je!
Ik moet wel nog even geduld hebben tot ongeveer half december: dan plan ik een daguitstapje om ze op te halen.
:)
Dat wordt een mooi pakje onder de kerstboom!

Laser
9 november 2007, 20:44
Wat een zelf'kas'tijding voor de nieuwe eigenaar en de verkoper.

LOL
da's mooi gezegd. De verkoper zit er niet zo mee, die vindt dee gitaar een vreemde eend in de bijt van zijn groothandel. Heeft merken als Cort, enkele basis Taylors staan, hij vindt deze wel goed klinken maar iet er niks bijzonders aan.

Ik daarentegen... afkicken is dat :-p Nachtmerries, zweet en klammme handjes... LOL
Dat maakt het weerzien des te mooier...

greencharlie
9 november 2007, 21:16
Sorry, juist opgezocht, dit is een Florentijnse cutaway; Venetian is een ronde cutaway.
Zijn er nog andere soorten, benamingen, cutaway?

Saf
9 november 2007, 21:28
die Florentijnse cutaway is echt gaaf, vind ik veel mooier en geeft de gitaar vind ik net dat beetje extra swung. Gefeliciteerd.

chris c
9 november 2007, 21:53
Echt een mooie gitaar... ik hoop dat dat problmeepje met de actie en het brugzadel nog meevalt. Tot half december wachten, man...
:)

Laser
12 november 2007, 09:39
Sorry, juist opgezocht, dit is een Florentijnse cutaway; Venetian is een ronde cutaway.
Zijn er nog andere soorten, benamingen, cutaway?

Een beetje uitleg over de types cutaway en herkomst van de benaming vind je op:
http://www.acousticguitar.com/issues/ag118/QandA118.html

De uitvoeringen van de twee stijlen kan nogal wat verschillen, en er zijn no andere cutaway types die geen specifieke naam hebben gekregen tot nu toe. De creativiteit van de bouwers wordt de vrije loop gelaten...

Laser
4 december 2007, 23:14
Yep!
Vandaag naar Duitsland geweest, daguitstapje, gitaar gaan halen, etentje uit, kerstmarkt meegenomen, en weer naar huis.
Heb tegelijk een degelijke koffer (passende Taylor luxe koffer) gekocht voor 80 ipv 135 euro.

Zoals eerder al gezegd: er is werk aan de gitaar.
Heeft serieuze vochtproblemen gehad (nog sporen op vernis), checkering in de lak, van brug naar eindpin lichte barsten op de nerf van het hout (gaan door tot binnen), zadel (plastic) is te laag, breekhoek van de snaren over het zadel te klein, zadel is daarenboven ingelijmd. Wordt een hele klus. Nek reset op eerste zicht.

Eerst laat ik de gitaar in goed klimaat tot 'rust' komen (het hout).
Ik neem me voor om een tijd op de gitaar te spelen zoals ze is, en dan in overleg met Albert en Muller de aanpak te bepalen. Of de nek gereset wordt valt nog af te wachten.

Over de gitaar zelf: het valt me op dat er niet-klassieke methoden zijn gebruikt voor de constructie. Meer hierover later.
Het is ook géén "gewone" S3. Florentine cutaway, herringbone purflings en houten (koa?) bindings, zeer brede hals. Daar wil ik meer over weten.

De vorige speler speelde met plectrum én over de hele nek (fretsliijtage). Dus wel een fingerpicking / fingerstyle speler, daar is deze giaar ook voor gemaakt.
En: stinken naar tabak om dood te vallen. LOL wordt nog wat.

Heb vanavond de toets opgepoetst en met citroenolie behandeld (wat een vuil!!), en de hele gitaar met een licht vochtig doek gewreven en dan afgedroogd. Nog blijven er druppelsporen van vroeger op. Wat heeft die meegemaakt?? Veel van de symptomen zijn terug te brengen tot vochtige omgeving - zelfs direct watercontact. Dat valt nog te behelpen.

De trussrod is in prima staat, de tuners ook. Dus niks onherroepelijks mee aan de hand.

De klank blijft me verbazen!
Van zodra ik foto's heb breng ik hier meer over.

Laser
5 december 2007, 10:43
Dank je Hans,

je eerste bemerking is terecht: de lage breekhoek over het zadel is nog geen dringend probleem want de klank is nog steeds "wow" en de actie is nog te doen. Een van de komende dagen neem ik nog wat tijd om de nekbuiging te testen (de gitaar bijft nog even in de kist tot de Sint ze in mijn groooote schoen heeft gelegd). Het speelt in ieder geval nog heel goed, en de intonatie is prima in standaard en DADGAD tuning.
Daarom ga ik er nog niet direct tegenaan, er is wat dat betreft geen haast bij.

Hoe de gitaar zich gaat gedragen in het nieuwe thuisklimaat is even afwachten. Ik houd ze niet in een verwarmde ruimte, ik bewaar mijn gitaren in een op noord georienteerde kamer waar de verwarming heel laag ingesteld staat. Zo hebben ze geen grote vochtigheids- en temperatuurverschillen te verduren. Daar staat ook een klein goedkoop digitaal weerstationnetje om temperatuur en luchtvochtigheid te volgen.

Wat ik wel zie is dat de gitaar heel wat heeft meegemaakt, en ik ben er blij om dat ze een tweede leven krijgt. De frets krijgen inderdaad nog een poetsbeurt.
Er is geen schimmel binnenin, na een eerste inspectie van de binnenzijde.
Eén van de opmerkelijke zaken is dat de verbindingsstrips tussen boven/onderblad en zijkanten met de inkepingen naar buiten (kant van de zijkanten) gelijmd zijn, je ziet dus aan de binnenkant geen inkepingen maar een doorlopende houten rand.

De brugplaat binnenin is niet van lindenhout gemaakt, maar naar ik kon zien op foto van rozenhout.

Ik maak binnenkort een reeks foto's van de binnenzijde voor mijn eigen memorie en ter illustratie.

Wordt vervolgd...

Laser
11 december 2007, 15:56
Hier wat meer beeldmateriaal,
nu de Sint het pakje heeft achtergelaten en weer naar Spanje vertrokken is ben ik niet meer bevreesd dat hij vooralsnog het pakje komt terughalen.

http://i232.photobucket.com/albums/ee127/Laserpuls/AM%20S3/AM05.jpg
http://i232.photobucket.com/albums/ee127/Laserpuls/AM%20S3/AM04.jpg
http://i232.photobucket.com/albums/ee127/Laserpuls/AM%20S3/AM07.jpg
http://i232.photobucket.com/albums/ee127/Laserpuls/AM%20S3/AM14.jpg

Duidelijk is te zien dat het zadel te laag zit en de breekhoek van de snaren over het zadel te nipt is geworden,
maar de actie zit nog goed, de klank is top, ik speel er nog wat op zoals het is en wacht wat af.
Heb intussen alles wat gekuist ( nek gekuist, Rare Earth gekuist en alles weer vastgezet aan de plug: die ratelde wat omdat er iets los zat), nieuwe batterijen erin) en het klinkt zeer 'woody'. Mooie balans voor alle tonen.

Wat wenst een gitarist nog meer... :)

Laser
11 december 2007, 16:03
wat meer....

http://i232.photobucket.com/albums/ee127/Laserpuls/AM%20S3/AM18.jpg
http://i232.photobucket.com/albums/ee127/Laserpuls/AM%20S3/AM15.jpg
http://i232.photobucket.com/albums/ee127/Laserpuls/AM%20S3/AM08.jpg

dadgad
11 december 2007, 16:16
Hallo Laser,

Mooi ding - body vorm doet wel een beetje aan de Larrivee
L modellen denken.

De breekhoek van de snaren is inderdaad wat vlak. Dat zou
je deels kunnen verhelpen door vanaf de pingaten kleine
sleufjes te (laten) zagen/freezen richting het zadel. Dat heb
ik bij mijn Lakewood ook laten doen (ook Duits, ook vlakke
breekhoek - toeval ?), en heb ik pas bij de hoogste 2 snaren
van mijn D-35 zelf gedaan om de balans van de B-Band
pickup goed te krijgen (stond in de installatie-instructies
als tip !). Veel Taylors hebben dit standaard al, zoals mijn
312CE.

Als ik wist hoe ik hier fotos kan invoegen zou ik je een
fotootje kunnen laten zien van wat ik bedoel - maar
misschien begrijp je het al.

Oh ja, die schoen.... :)

Greetz,

Han.

chris c
11 december 2007, 16:25
Mooi ! Ziet er ook "woody" uit :)

chris c
11 december 2007, 21:08
Zo inwendig heb ik mijn gitaren nog nooit bekeken. Ik ben natuurlijk ook een hele kuise jongen

:) da's een goeie :)

vraag me ook af hoe je dat hebt geflikt trouwens...

Laser
11 december 2007, 22:37
Jaaaa seg, manneeuuu,

gewoon kleine digitale camera (Nikon) in de soundhole brengen, op macro stand, en dan blind richten en afvuren maar. Ik maak er een hele reeks en haal er de betere uit. Lukt aardig aan de reacties te zien 8-) .

Ik doe dat telkens ik de kans krijg een acoestische van de snaren te ontdoen, zo leer ik weer wat bij over de gebruikte techniek en de toestand binnenin. Kan ik ook 'mankementen' beter duiden en met de gitaarbouwer bespreken.

Han, die schoen mag je inmiddels wel houden. Sint bracht me een nieuwe.. :)
Die was toch rijp om er insecticide van de brouwen.

Wie is Margreet Dolman dan???? Nooit van gehoord, maar ik kan me al wat indenken... Neen, geen afbeeldingen!!!

--=HANS=--
12 december 2007, 08:23
Margreet Dolman, oftewel Paul Haenen, niet meer op TV maar wel heel erg leuk. Paul Haenen doet ook de stem van Bert in sesamstraat, misschien dat er dan een belletje gaat rinkelen. Een ander bekend alter ego van Haenen is dominee Gremdaad, ook erg leuk maar Margreet Dolman blijft toch wel het leukst.

http://www.youtube.com/watch?v=tg3vNQw_91s

En dat cameraatje ga ik ook eens proberen, wil het binnenste van mijn gitaren ook wel eens aan een nadere inspectie onderwerpen :satisfie:

Groet, Hans

chris c
12 december 2007, 09:33
Wat ik regelmatig doe, is met een spiegeltje binnenin kijken. Is soms interessant. Onderaan het bovenblad van een Santa Cruz gitaar bleek er bv. met potlood een datum en een naam te zijn geschreven (moeilijk te ontcijferen in spiegelschrift !). Dat doen ze daar blijkbaar wanneer zij het bovenblad aan de zijkanten lijmen. Leuk om zo'n persoonlijke signatuur van de bouwer te zien.

Laser
12 december 2007, 16:30
Dank je Hans,

ik volg je reactie deels ook wel: ik was verrast zoveel lijmresten en 'onaffe' zaken te zien binnenin. Komt ook niet echt overeen met de huidige productie. Maar deze dateert wel van de vroegere productie.
Ik heb dan ook een mail geschreven aan Albert en Muller met vragen om informatie en fotomateriaal, mee om hen al een beeld te geven van eventueel werk aan de gitaar later. Even wachten op reactie.

De klank is er wél, het is dat aspect dat me over de schreef heeft gehaald om ze aan te kopen, ook al is ze niet in prima staat.

Hier is mijn inziens niet geopteerd voor een beeld van een gitaar, ook al mag ze gezien zijn: wel voor 'hoe laat ik dit instrument de klank voortbrengen die wij wensen'. En er is geëxperimenteerd, want de florentijnse cutaway is nergens in hun productie als standaard opgenomen, dus geen alledaagse optie.
Ook de vorm van de headstock is anders, is geen recent model.

Dus nog wat vragen die beantwoord kunnen worden..

bert k
12 december 2007, 19:58
Heel mooie gitaar! Cutaway is best bijzonder, en als de klak zo goed is als je zegt heb je een fijn gitaartje gekocht. Gefeliciteerd.


(zeurmode on: rosewood is geen rozenhout maar pallisander...)

Laser
20 december 2007, 09:44
Ik kreeg wat meer informatie van Uli Albert over deze gitaar:

ze werd in 1999 gebouwd door Agron Llanaj, derde man van de ploeg die later in het bedrijf stapte.
Het model is de S3 zoals ze werd gebouwd voor de huidige reeks S3 vorm kreeg.
De Fishman RE werd er later door de gebruiker ingezet, maar dat dacht ik al te kunnen afleiden aan de afwerking van deze plaatsing aan de binnenzijde.

Nog wat beelden...

http://i232.photobucket.com/albums/ee127/Laserpuls/AM%20S3/Dscn5727.jpg
http://i232.photobucket.com/albums/ee127/Laserpuls/AM%20S3/Dscn5725.jpg
http://i232.photobucket.com/albums/ee127/Laserpuls/AM%20S3/Dscn5719.jpg

In 2008 breng ik ze naar Albert en Muller voor een goede setup, wat bijwerken van de kleine beschadigingen en een leuke babbel.