PDA

View Full Version : welke kleine buizenamp kiezen?



Kriske
5 november 2007, 01:29
Ik ga mezelf een buizenamp kopen, want ik vermoed dat ik zo'n moddeling amp na een half jaar toch wil ruilen voor een echte buizenamp.

Ik vind het moeilijk kiezen. Ik speel enkel thuis, dus de versterker moet niet luid gaan.

Dan kom ik in eerste instantie uit op een
- Fender Champion 600
- Epiphone Valve Junior

Maar die hebben maar 1 knop, en dat lijkt mij wat betreft instellingen toch iets te beperkt. Of miskijk ik mezelf hierop?

Een reverb en toonregelaar (treble, bas, mid) lijkt me toch gewenst.
Het warme clean geluid is voor mij het belangrijkste.
De Valve Special 5 Watt van Epiphone lijkt me wat of de Fender Blues junior.

Iemand suggesties of ervaringen?

zeppo
5 november 2007, 09:41
Er is ook nog de Peavey Royal 8, die heeft iets uitgebreidere instelmogelijkheden:
http://www.dawsonsmusic.co.uk/cbimages/PRODUCT/PRODUCT_ENLARGED/00059466.jpg

beval mij prima.
En dan heb je ook nog een buizenbakje van Ibanez, de Valbee. Daar weet ik verder niets van af.

/edit: maar die ziet er wel uitgebreid uit:

http://www.feelmusic.fr/upload/2484_gd.jpg

Ook al te krijgen voor < 200.
Op zich is een uitgebreide toonregeling wel aardig, maar niet echt noodzakelijk. Zo'n standby optie is dan wel weer handig vind ik

Rormo
5 november 2007, 12:56
Ik ga mezelf een buizenamp kopen, want ik vermoed dat ik zo'n moddeling amp na een half jaar toch wil ruilen voor een echte buizenamp.

Ik vind het moeilijk kiezen. Ik speel enkel thuis, dus de versterker moet niet luid gaan.

Dan kom ik in eerste instantie uit op een
- Fender Champion 600
- Epiphone Valve Junior

Maar die hebben maar 1 knop, en dat lijkt mij wat betreft instellingen toch iets te beperkt. Of miskijk ik mezelf hierop?

Een reverb en toonregelaar (treble, bas, mid) lijkt me toch gewenst.
Het warme clean geluid is voor mij het belangrijkste.
De Valve Special 5 Watt van Epiphone lijkt me wat of de Fender Blues junior.

Iemand suggesties of ervaringen?

Wat voor muziek speel je en hoeveel geld wil je uitgeven?

Nobler
5 november 2007, 14:06
Als je de Epi Valve Junior overweegt zou ik eerder de Harley Benton GA5 van Thomann overwegen. Hij is goedkoper dan de Epi én heeft extra toonregeling die bij de Epi ontbreekt, en voor de rest zijn ze precies hetzelfde (komen uit dezelfde fabriek).

Ik heb overigens zelf de Epi en HB combo's niet geprobeerd, dus over het geluid van de ingebouwde speaker kan ik niets zeggen (ik speel op mijn Epi Valve jr Head over een Harley Benton 2x12 kast met vintage celestions), maar ik heb wel de Fender Champion 600 combo geprobeerd en dat vond ik echt helemaal niets, dus wel eerst testen voordat je iets laat of gaat bestellen en denkt dat als er Fender op staat het wel goed is. Het kan zijn dat het anders klinkt als je er externe speakers op aansluit, maar op het ingebouwde speakertje vind ik het echt niks.

LCH
5 november 2007, 17:46
Ik ga mezelf een buizenamp kopen, want ik vermoed dat ik zo'n moddeling amp na een half jaar toch wil ruilen voor een echte buizenamp.
Waarom? Probeer allebei eens uit. De modeling-serie van Vox is steengoed. Het is heus niet zo dat je een loser bent als je op transistor speelt. Sterker nog; ik vind het eerder 'loser'-achtig om maar een Valve Junior te kopen omdat je dan kunt zeggen dat je op buizen speelt. ;)

Gewoon kopen wat voor jou het best klinkt. Of dat nu buizen of transistor is.

Succes!

ColourofFire
5 november 2007, 18:11
Die ibanez kan ik afraden. De naam Valbee is wel goed gekozen, echt een stel pissige bijen in een aluminium tonnetje. Zonde van het geld, bewijst maar weer dat alleen het feit dat er buizen in zitten niet garant staat voor een goed geluid. Ik heb zelf de Fender, en voor hier op mijn studentenkamertje is het een heel fijn oefenampje. Lekker warm en mooi, ik vond het beter klinken dan de VJ, maar dat is persoonlijke smaak.

Ash ketchum
5 november 2007, 18:48
Ik ben nu al een half jaar tevreden met mijn epi VJ head. Daaronder heb ik een zelfbouw 2x12 cab staan. Het belangrijkste IMHO om met een dergelijke setup te spelen is een goede reverb of slapback delay. Hierdoor voeg je wat warmte/jus toe aan je geluid. Ik had na aanschaf van de VJ een maandje zonder delay gespeeld en dat was een kurkdroog geluid en niet lekker lekker om mee te oefenen op m'n kamer. Na aanschaf van een delay werdt het geluid al gelijk een stuk ruimtelijker. Het enige nadeel vond ik het gemis van een headphone-out.

Kriske
6 november 2007, 00:56
Rormo,
Ik speel vnl Blues en Funk.

Op Harmony-central krijgt die Peavey Valve King heel goede feedback.
Die moet ik eens proberen.

Ik heb op internet ook de Fender Vibro Champ XD en Super Champ XD teruggevonden. Maar er is weinig gebruikerservaring over te vinden. Iemand deze al getest?
Lijkt me voor de prijs en mogelijkheden ook een goede optie.

Kim Wilson
6 november 2007, 07:50
Wordt dit je eerste versterker? In dat geval is het namelijk helemaal nog niet zo verkeerd om met een modelling ampje te beginnen. Als je begint met spelen, moet je toch eerst zoeken naar je eigen geluid. Meestal gaan daar wel een paar versterkers aan vooraf voordat je je ideale setup hebt gevonden. Met een modelling amp kun je naar hartelust zoeken wat jij het lekkerst vindt, en op den duur komt er dan wel een mooie buizenamp. Maar dan weet je ook (ongeveer) wat je wilt en wat je zoekt.

Als je voorkeur uitgaat naar wat rock- of bluesachtige muziek met weinig distortion, is de Vox AD** serie een dikke vette aanrader. Speel je graag hardrock en metal, en is clean minder belangrijk, moet je de Roland Cube proberen.

Ga er iig niet vanuit dat je eerste amp een blijver is. Mijn ervaring is dat, wat je nu ook koopt, over een jaar wil je waarschijnlijk toch wat anders.

Succes. :)

zeppo
6 november 2007, 09:14
Wordt dit je eerste versterker? In dat geval is het namelijk helemaal nog niet zo verkeerd om met een modelling ampje te beginnen. Als je begint met spelen, moet je toch eerst zoeken naar je eigen geluid. Meestal gaan daar wel een paar versterkers aan vooraf voordat je je ideale setup hebt gevonden.
Mee eens, maar we hebben het hier niet over een diepte-investering a la Mesa of Bogner, toch?
Ik had thuis een oud Crate bakkie (GX15R) maar was daar niet echt tevreden over. Heb eigenlijk zonder vergelijkende test de Valveking gekocht, en ben er erg tevreden over. Ik zit er zelfs over te denken om een kleine cab hiervoor te maken, met bijv. 2 x 10" speakers (zie dit topic met vragen (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=100087))

Ik ga er ook van uit dat een kleine buizenversterker bij eventuele verkoop altijd meer opbrengt dan zijn solid state broertje.

Kim Wilson
6 november 2007, 09:22
...
Ik ga er ook van uit dat een kleine buizenversterker bij eventuele verkoop altijd meer opbrengt dan zijn solid state broertje.
Dat denk ik niet. Voor een 2ehands artikel wordt altijd ongeveer 2/3 van de nieuwprijs als richtlijn gehouden, en volgens mij maakt buizen, modelling of transistor niks uit.

Die Voxjes staan trouwens ook zat op Marktplaats, dus voor 200 eu heb je er al 1. :)


En over die diepte-investering: ik ben van mening dat je pas je eigen geluid kunt vinden als je veel verschillende dingen gehad/gehoord hebt. Dat is juist de kracht van die modellers, je kunt allerlei verschillende amptypes en effecten kiezen en proberen.

LCH
6 november 2007, 11:45
In die prijscategorie maakt het idd geen flikker uit of het transistor of buizen is. Ik denk zelfs dat een Vox AD30 iets waardevaster is. Bij een tweedehands Epi VJ zal men al snel denken 'die kunnen we ook wel nieuw kopen' omdat het toch niks kost.

ACSlater
6 november 2007, 20:15
Ik heb de Peavey Valve Royal en de HB beide thuis gehad en ik heb nu de HB nog. De Peavey heeft meer mogelijkheden maar ik vond ze niet bruikbaar.
De HB klinkt beter vind ik.
De meningen van enkele mede-forumleden dat een 5 watt buizenversterker al bijna te luid is voor thuis, deel ik niet; eigenlijk zou het ding twee keer zoveel vermogen moeten hebben en een 10 inch speaker. Dat zou werkelijk een goeie slaapkamerversterker zijn imho. Het vermogen schiet bij een 5 watter net te kort en de speaker is te klein waardoor het wat "buzzy" klinkt.
Een reverb of delay effect is inderdaad onmisbaar. Mijn LP klinkt van zichzelf als heel "vloeiend" maar met mijn Gretsch SSU klinkt het enorm houterig en droog op de HB.

Jimwoud
6 november 2007, 22:35
Ik heb de Peavey Valve Royal en de HB beide thuis gehad en ik heb nu de HB nog. De Peavey heeft meer mogelijkheden maar ik vond ze niet bruikbaar.
De HB klinkt beter vind ik.
De meningen van enkele mede-forumleden dat een 5 watt buizenversterker al bijna te luid is voor thuis, deel ik niet; eigenlijk zou het ding twee keer zoveel vermogen moeten hebben en een 10 inch speaker. Dat zou werkelijk een goeie slaapkamerversterker zijn imho. Het vermogen schiet bij een 5 watter net te kort en de speaker is te klein waardoor het wat "buzzy" klinkt.
Een reverb of delay effect is inderdaad onmisbaar. Mijn LP klinkt van zichzelf als heel "vloeiend" maar met mijn Gretsch SSU klinkt het enorm houterig en droog op de HB.
Hey,

jij bent toch ook wel een beetje een high gainer? Hoe klinkt die HB met mid-high gain pedalen ervoor? Ik wil iets kleins voor thuis hebben, en zat te denken aan een HB topje. mn 50 watt buizen top klinkt thuis toch niet zo lekker, ook clean niet. Reageert heel slecht op pedalen.

Bruvtilov
6 november 2007, 22:42
Overweeg de Fame GTA-40 eens van Fame, het huismerk van Music-Store in Keulen. 40 watt Class A met 6l6 buizen. Rond de 330 euro. Ik heb er 1 en ben er zeer tevreden over.

link:

http://www.musicstore.de/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/MusicStore-MusicStoreShop-Site/de_DE/-/EUR/ViewFFSearch-Start;pgid=TOZgS6SfaObm00000000000000002UmgYpRv?Sp rache=de_DE&Land=DE

Kriske
7 november 2007, 01:46
Ik heb nu een Fender Frontman 15 en dit vind ik toch 'te flauw' van geluid.
Daarom dat ik nog steeds het gevoel heb beter over te stappen naar een buizenamp met een warm clean geluid.

De twee allerkleinsten Champion 600 en Epiphone VJ ga ik niet doen (te weinig instelmogelijkheden).

Heeft er iemand ervaring met de Fame GTA 15?
Wordt dat huismerk exclusief gemaakt voor Musicstore of is dat eigenlijk een ander merk met een 'Fame' label?

ACSlater
7 november 2007, 17:05
Hey,

jij bent toch ook wel een beetje een high gainer? Hoe klinkt die HB met mid-high gain pedalen ervoor? Ik wil iets kleins voor thuis hebben, en zat te denken aan een HB topje. mn 50 watt buizen top klinkt thuis toch niet zo lekker, ook clean niet. Reageert heel slecht op pedalen.

Oei ik een high-gainer? Ik heb een redelijke scheur op m'n Marshall maar gebruik eigenlijk nooit pedalen voor scheurgeluid. Ik denk dat de HB wel geschikt is voor pedalen. Heb nooit iets anders geprobeerd dan m'n MXR eq10 en Boss ME50 over de HB. Als ik mijn combootje over een 2x12 bespeel dan klinkt het niet veel voller dan over de standaard speaker btw.

LCH
7 november 2007, 17:43
Ik heb nu een Fender Frontman 15 en dit vind ik toch 'te flauw' van geluid.
Daarom dat ik nog steeds het gevoel heb beter over te stappen naar een buizenamp met een warm clean geluid.
Het is niet zo dat het geluid van jouw Fendertje het clean van alle transistor-versterkers vertegenwoordigt. Een Frontman is bepaald geen superieure versterker en een Vox AD heeft al een veel beter geluid.