PDA

View Full Version : Relic vraagje



Strat-O-Various
29 januari 2003, 22:58
hallo ik had een vraagje,weet iemand hoe de fender custom shop gitaren reliced?of is dat geheim ?
en weet iemand een goede manier om dat te doen ?

greetz

SiNiSTRaL
29 januari 2003, 23:18
zoek een stuk oud hout, plakt er wat oud schroot op (zie jaren 50 pots enzo) en voila, niet van echt te onderscheiden BURN FENDER BURN
:razz:

SiNiSTRaL
29 januari 2003, 23:19
als stratovarius fan verlaag je je toch niet tot relics enzo?

hoofd
29 januari 2003, 23:25
Koop gewoon een 2de hands strat ofzo, en rag 'm zelf lekker af, word mooier en is nog leuker ook :wink:.

Strat-O-Various
29 januari 2003, 23:27
verwachte op z'n minst wel een normaal antwoord :smile:
nee het zit zo ik heb (nou mijn vader eigenlijk)2 strats uit '63 en '65.
die uit '63 is een echte relic haast versleten tot op het bot.
nu wilde ik een MIM kopen en proberen die '63er een beetje na te maken.
dus vroeg ik me af of er mensen waren die wisten hoe je dat een beetje kan doen.

hoofd
29 januari 2003, 23:32
Ik heb echt geen idee, maar met vijlen of schuurpapier gaat het er volgens mij erg lelijk en gemaakt uitzien. Relics hebben toch ook helemaal vergeelde elementen enzo? Ik blijf erbij dat je gewoon zelf moet raggen (keihard en agressief spelen dus, scherpe plectra gebruiken ofzo :smile:.

Strat-O-Various
29 januari 2003, 23:38
ja dat klopt,van allebei die strats zijn de elementen ,en knoppen helemaal geel uitgeslagen als of ze jaren in een hok hebben gestaan voor volop gerookt werd,tis ook wat je zegt die relics van nu kun je als je van dichtbij goed kijkt zien dat het niet helemaal klopt

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Strat-O-Various op 2003-01-29 23:39 ]</font>

Lacrymosa
29 januari 2003, 23:57
Er zijn helehoop technieken om iets tot relic te maken, maar geen enkele prof geeft ze prijs. (en das logisch)

Je kan een aantal dingen als, schuurpapier, maar das wel heel drastich

Je kan denk ik het best staalwol pakken, en op de plekker waar ie et meeste zou slijten ff goed tekeer gaan.

of eerst met schuurpapier en dan met fijer, fijer, fijer etc en dan staalwol
Af en toe een aansteker er bij

haal je body los, ga naar buiten, leg em op de grond, laat er een zooi steken op vallen

zo zijn er 10000 dingen die je kan bedenken om em te beschadigen

maar wat je het beste kan doen:
Je moet er voor zorgen dat je em niet teveel beschadigd, maar dat je em vatbaar maakt voor beschadigingen zodat de echt kale plekken na een tijdje pas komen

CheerS!!

vulvasonic
30 januari 2003, 00:16
Op 2003-01-29 23:27, schreef Strat-O-Various:
verwachte op z'n minst wel een normaal antwoord &lt;IMG SRC="/phpBB/images/smiles/icon_smile.gif">
nee het zit zo ik heb (nou mijn vader eigenlijk)2 strats uit '63 en '65.
die uit '63 is een echte relic haast versleten tot op het bot.
nu wilde ik een MIM kopen en proberen die '63er een beetje na te maken.
dus vroeg ik me af of er mensen waren die wisten hoe je dat een beetje kan doen.


Het grote probleem is de lak. De oude afgeragde strats zijn afgewerkt met een dunnere en minder slijtvaste lak dan de modellen van tegenwoordig (m.u.v. de relics en de historic modellen). Een natuurlijk afgeragd efect is daardoor niet gemakkelijk na te bootsen. Het kan wel door de body van de lak te ontdoen en er nieuwe (nitro-celluloselak) op te spuiten. Vervolgens zij er methoden om de body in een week tijd er uit te laten zien als een hele oude. Je moet hier denken aan bijvoorbeeld de body blootstellen aan enorme hitte, afgewisseld met enorme koude en regelmatig grote hoeveelheden rook de kamer in blazen alwaar je de body te drogen hangt (niet lachen, het is echt waar). Daarna kun je de boel lichtjes en voorzichtig voorzien van butsen en krasjes.

De hardware stop je een paar weken onder de grond (liefst een klei-achtige grondsoort).

De knopjes en de elementkapjes en natuurlijk ook de slagplaat kun je een mooi verouderd effect geven door ze een avondje onder een laagje koffie te laten staan.

Het moeilijkste is de hals. Daar heb ik zo snel geen trucjes voor.

Succes!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: vulvasonic op 2003-01-30 08:58 ]</font>

Moonchild
30 januari 2003, 11:51
Die Nitrocellulose-lak he, die zit toch ook op de American Fenders van nu?

vulvasonic
30 januari 2003, 11:54
Neen, da's polyurethaanlak. (behalve dan de Amerikaanse vintage reissues, die hebben wel een nitro-cellulose lakje).

Lacrymosa
30 januari 2003, 11:57
Koop anders gewoon een highway

CheerS!!

michielv
30 januari 2003, 15:56
De slagplaat van mijn strat die ik een paar jaar geleden heb vervangen bleek opeens enorm vergeeld en nou zit er een maffe vlek op van het stuk waar altijd de gitaarband over gehangen heeft.

Die strat heb ik dus een paar jaar niet gebruikt maar sinds ik hem grondig verbouwd heb is het weer mijn main axe, maar dit terzijde.

Zelf vind ik relicen enzo nogal overbodig want het voegt niets toe aan je gitaar. Qua geluid dan.

PeArLjAm
30 januari 2003, 16:13
Ik ben hier eigenlijk ook wel benieuwd naar.
Ik wil mn strat graag een beetje relic hebben, maar door die dikke lak op de gitaarbody van mn usa fender gaat dit erg moeilijk. Bovendien tast minder dikke lak je geluid minder aan. Lijkt me best de moeite waard om van die speciale dunne lak zoals ze vroeger gebruikten op mn gitaar te smeren. Ik heb geen zin om te gaan schuren enzo om mn gitaar relic te maken, maar als ie vanzelf een beetje relic word vind ik het erg cool, maar dat word heel moeilijk dus met die dikke lak van tegenwoordig.

Trouwens die knoppen en slagplaat ouder laten lijken, werkt dat echt door het in de koffie te leggen? Weet iemand dat of heeft er iemand nog een betere methode.? (ja ik heb hier ngo een oude witte slagplaat liggen die ik niet gebruik vandaar :grin:)

vulvasonic
30 januari 2003, 17:11
Probeer het eens.

Ik spreek ook niet uit persoonlijke ervaring. Ik heb dit soort trucs gehoord van een aantal (vintage)gitaardealers en van een aantal gitaarbouwers.
Het is trouwens naar alle waarschijnlijkheid NIET de methode die door Fender gebruikt wordt voor hun relic serie
;]

Strat-O-Various
30 januari 2003, 17:46
Op 2003-01-30 17:11, schreef vulvasonic:
Probeer het eens.

Ik spreek ook niet uit persoonlijke ervaring. Ik heb dit soort trucs gehoord van een aantal (vintage)gitaardealers en van een aantal gitaarbouwers.
Het is trouwens naar alle waarschijnlijkheid NIET de methode die door Fender gebruikt wordt voor hun relic serie
;]

ik heb het geprobeerd vulvasonic ,met die koffie.
en inderdaad je krijgt een beetje een vergeeldt achtige kleur.heb het met 2 stukjes wit plastic geprobeerd,eerst een hele sterke bak gezet ,en toen normale hoe ik me koffie drink ,spreekt voorzich welk stukje er donkerde was toch ? &lt;IMG SRC="/phpBB/images/smiles/icon_smile.gif">


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Strat-O-Various op 2003-01-30 17:47 ]</font>

Strat-O-Various
30 januari 2003, 17:48
Op 2003-01-30 17:46, schreef Strat-O-Various:
[quote]
Op 2003-01-30 17:11, schreef vulvasonic:
Probeer het eens.

Ik spreek ook niet uit persoonlijke ervaring. Ik heb dit soort trucs gehoord van een aantal (vintage)gitaardealers en van een aantal gitaarbouwers.
Het is trouwens naar alle waarschijnlijkheid NIET de methode die door Fender gebruikt wordt voor hun relic serie
;]

ik heb het geprobeerd vulvasonic ,met die koffie.
en inderdaad je krijgt een beetje een vergeeldt achtige kleur.heb het met 2 stukjes wit plastic geprobeerd,eerst een hele sterke bak gezet ,en toen normale hoe ik me koffie drink ,spreekt voorzich welk stukje er donkerde was toch ? :smile:

PeArLjAm
30 januari 2003, 22:21
Trouwens ik wil mijn pickguard een beetje mintgroen krijgen, weet iemand daar een manier voor? Koffie wil ik wel proberen maar ik ben bang dat ie dan zn viesgeel kleurtje krijgt, wel mooi maar niet op een slagplaat..

vulvasonic
30 januari 2003, 23:06
Hee Strat-o-Varius, ziet het er echt oud uit, of lijkt het toch meer op een slagplat waar een bak koffie overheen is gevallen.

Ik ben heel benieuwd, want ik kan wel van alles lopen beweren, maar als het niet waar is sta ik toch behoorlijk voor lul.
;]

Strat-O-Various
2 februari 2003, 18:40
Op 2003-01-30 23:06, schreef vulvasonic:
Hee Strat-o-Varius, ziet het er echt oud uit, of lijkt het toch meer op een slagplat waar een bak koffie overheen is gevallen.

Ik ben heel benieuwd, want ik kan wel van alles lopen beweren, maar als het niet waar is sta ik toch behoorlijk voor lul.
;]

serieus probeer het zelf maar met een wit stukje plastic ,hoe langer je het er in laat zitten des te donkerder wordt het,en het verschil tussen een heel sterk en slap maakt ook verschil uit
nog bedankt voor de tip by the way :wink:

Anders Destium
2 februari 2003, 20:25
Ik heb een gitaar naar zijn relic geholpen zogezegd :wink: Daar kan ik mee leven, het is eerlijk verdiend...

Ik zou het niet over mijn hart kunnen krijgen een gitaar met voorbedachte rade te beschadigen. Als relic-en mislukt zit je met een serieuze barrel in plaats van een "stoere" gebruikte look.

Mijn tip: SPELEN, SPELEN, SPELEN
Je hardware keur vervaagt, je krijgt krassen op de échte plaats en je krijgt er een betere band door met je gitaar. Ik denk dat mijn gitaar me niet meer zou willen aankijken nadat ik hem te grazen heb genomen :smile: :wink:

roppie
2 februari 2003, 21:26
Ook een tip: om je gitaar zo snel mogelijk echt te relicen moet je vooral veel spelen met truien/shirts etc waar metalen ritsen aanzitten. Zet 'm verder niet op een standaard, maar leg 'm op een, bij voorkeur betonnen, vloer. Wees ook niet bang om 'm af en toe eens tegen een muur te stoten of te laten vallen(niet te hard). :smile: werkt voor mijn strat geloof 'k wel

sash
2 februari 2003, 23:18
Het grote probleem is idd de lak, die is er veel te dik voor, maar er zijn vast wel wat trucjes voor (mail Erik v/d Haar er eens over). Verder natuurlijk de elektronica, met textiel bekleedde wire, de elementen (ook met textiel eronder). CTS pots zijn ook zeker aan te raden. Je zit natuurlijk ook met de hals. De headstock is iets groter, hij heeft een silvertransition logo, ipv van het vintage spaghetti logo, skunk stripe op de achterkant en de halspen moet versteld vanaf de headstock. Zo zijn er nog wel wat andere kleine details op te noemen.

Anders Destium
2 februari 2003, 23:23
Waarom kopen mensen eigenlijk nieuw een relic? Om tegen de vrienden te kunnen zeggen: Kijk, die krassen die horen er op, dat maakt hem duurder. Nee, ik heb ze er NIET zelf op gemaakt, vind je dat niet mooi dan? Ik had ook de normale zonder krassen en verroeste hardware kunnen kopen, maar die was veel goedkoper. Wat nou niet logisch?!?!?!?!?!?

Gearjunkie
3 februari 2003, 11:40
Wat Lacrymosa zegt: koop een higway strat, niet veel duurder dan een mexicaan. De plastic onderdelen haal je uit de gitaar en zet je een aantal dagen in een pot koffie of thee. Reken maar dat ze geel worden.

Lacrymosa
3 februari 2003, 12:17
en dan lekker raggen

wordt een echt relic

CheerS!!