PDA

View Full Version : wat doe ik verkeerd?



barno
4 november 2007, 22:23
Zit hier nog steeds te klooien met mijn supersimpel schemaatje:

1 telebridge pu, 1 volume, 1 ingang

heb alles volgens het boekje gesoldeerd, maar krijg maar de helft van de output die de pup normaal moet geven en giant buzz die verdwijnt als ik de snaren aanraak (aardingsprobleem brug veronderstel ik).

De pot is juist gesoldeerd (je pense): hot in, en hot uit naar de ingang en derde klepje tegen de potmeter gesoldeerd. Aarding: de ground van de pup op de pot, een ground van de pot naar de ingang, een ground van de pot naar de brug.

iemand a clue. mijn dankbaarheid zal enorm zijn, en ja, ik ben een electronica- nul.

wietse
4 november 2007, 22:27
wissel de draadjes aan de output eens om, klinkt alsof je die verkeerd hebt zitten.

barno
4 november 2007, 22:34
had ik al es gedaan, maar dan is er totaal geen klank. de binneste rings is toch de aarde, niet?

barno
4 november 2007, 22:40
en nog wat info: als ik met mijn vinger een van de magneten aanraak, krijg ik plots wel het normale volume.

Orpheo
4 november 2007, 23:36
het schema is niet zo lastig, de input van de pickup gaat naar de buitenste lug van de pot (de andere buitenste is aarde) de middelste naar de tip van de output.

barno
5 november 2007, 01:33
weet best dat het simpel is, maar het werkt dus niet

mss met een plaatje proberen: dit is wat ik gedaan heb, doe ik iets fout?

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/schemaguttlin.jpg

Orpheo
5 november 2007, 07:34
heb je het plaatje dat onder de pup zit ook geaard? dat schema klopt gewoon, of ik moet iets HEEL erg over het hoofd zien :chicken:

nevyn292
5 november 2007, 07:38
schema klopt inderdaad

misschien draadbreuk ofso?:D

hadv
5 november 2007, 18:24
maar als het wel werkt als je ergens op drukt klinkt dat weer naar een draadbreuk achtige situatie.
om daar achter te komen kan het volgende werken:
- haal um weer uit je gitaar
- sluit um aan
- houd de pickup tussen duim en wijsvinger (of zo) (of leg um op tafel)
- verander de druk op de pickup en tik er met een metalen voorwerp (schroevendraaier,...) op
als je nu bij het veranderen van de druk inderdaad volumeverschil waarneemt zul je um waarschijnlijk moeten opereren