PDA

View Full Version : Autotune



Dirk_Hendrik
2 november 2007, 18:30
Bij de muziekbranch vind ik 'talent' een van de weinige woorden dat wel serieus genomen wordt. Alle andere eigenschappen gecombineerd met middelmatig talent lijken in dat geval van weinig invloed te zijn, zoals doorzettingsvermogen of serieus een hart/passie voor muziek te hebben. Er wordt te weinig naar 'de persoon' zelf gekeken.

Misschien dat ik je verkeerd begrijp maar ik ken meerdere mensen, ook professionele muzikanten, die met hun talent voor muziek maken hun brood verdienen. Op dit forum hangen er ook een aantal rond. Dat zijn echter de mensen die je bijna nooit als "topartiest" tegenkomt in populaire-zeg-hitparade-muziek, waar alléén maar naar de persoon wordt gekeken. Het "lekkere wijf", de "stoere pimp". In produkties waar je meer van de Antares (autotune) hoort dan van de "artiest in kwestie zelf. Waarom denk je dat zoveel van die achtergrondvrouwen in house en hiphop produkties datzelfde phasing achtege stemmetje hebben? Omdat je alléén maar autotune hoort terwijl de camera nog maar eens op de strak verpakte voorgevel inzoomt. Talent?? lamenielache.

Ibanez666
2 november 2007, 19:09
Misschien dat ik je verkeerd begrijp maar ik ken meerdere mensen, ook professionele muzikanten, die met hun talent voor muziek maken hun brood verdienen. Op dit forum hangen er ook een aantal rond. Dat zijn echter de mensen die je bijna nooit als "topartiest" tegenkomt in populaire-zeg-hitparade-muziek, waar alléén maar naar de persoon wordt gekeken. Het "lekkere wijf", de "stoere pimp". In produkties waar je meer van de Antares (autotune) hoort dan van de "artiest in kwestie zelf. Waarom denk je dat zoveel van die achtergrondvrouwen in house en hiphop produkties datzelfde phasing achtege stemmetje hebben? Omdat je alléén maar autotune hoort terwijl de camera nog maar eens op de strak verpakte voorgevel inzoomt. Talent?? lamenielache.

Ik weet wel dat (bijvoorbeeld) de meeste door vrouwen gezongen house/dance nummers best nog wel moeilijk zijn om te zingen. Ik denk ook niet dat alles van je uiterlijk afhangt, hoewel het natuurlijk wel steeds belangrijker wordt. Ik denk wel dat mensen met echt talent langer aan de top kunnen blijven dan mensen zonder/met minder talent (als die de top al bereiken).
En auto tune, ach da's niet alleen voorbehouden aan dat soort muzikanten. ik meen dat de Chili Peppers het ook gebruikt live. Om over de tapes nog niet te spreken waar veel bands en groepen gebruik van maken tijdens live optredens
..

drap
2 november 2007, 19:16
En auto tune, ach da's niet alleen voorbehouden aan dat soort muzikanten. ik meen dat de Chili Peppers het ook gebruikt live.

Als dat zo was, was het live wel wat zuiverder.

Dirk_Hendrik
2 november 2007, 19:19
etc.. (;) )


I know. Het is op zich ook niet dat ik iets tegen een autotune heb als je er een performance of gemiste noot in een take mee kunt fixen. Waar het me meer om gaat zijn de zangpartijen waar je de autotune meer hoort dan de klank van de zanger(es) in kwestie.

Ibanez666
2 november 2007, 19:50
I know. Het is op zich ook niet dat ik iets tegen een autotune heb als je er een performance of gemiste noot in een take mee kunt fixen. Waar het me meer om gaat zijn de zangpartijen waar je de autotune meer hoort dan de klank van de zanger(es) in kwestie.


tuurlijk, auto tune moet een correctie zijn op enkele noten, niet op alles. Maar ik vind het meezingen met zo'n tape nog veel erger, dat klinkt altijd zo gelikt en dan zo'n live stem eroverheen...

Mn vrouw had laatst een optreden en LUV was daar ook. Sjonge die leadzang was 70% tape en die ouwe mutsen zongen een beetje mee....

Ibanez666
2 november 2007, 19:50
Als dat zo was, was het live wel wat zuiverder.

Of was het nog valser als ze het niet deden ;-)

drap
2 november 2007, 20:01
Of was het nog valser als ze het niet deden ;-)

Dat kan natuurlijk ook! :p Nee maar zonder gekheid, dat zou je echt kunnen horen. Ik hoor het vaak in een opname ook. Ik weet ook niet of het kan, maar ik heb het eigenlijk ook nog nooit gehoord dat iemand dat live gebruikt. In de studio zeker en Kiedis ongetwijfeld ook.

Ibanez666
2 november 2007, 20:14
Dat kan natuurlijk ook! :p Nee maar zonder gekheid, dat zou je echt kunnen horen. Ik hoor het vaak in een opname ook. Ik weet ook niet of het kan, maar ik heb het eigenlijk ook nog nooit gehoord dat iemand dat live gebruikt. In de studio zeker en Kiedis ongetwijfeld ook.

Ik geloof zelfs dat ze het hebben toegegeven en zo nog gesponsord worden ook door die autotune producent...

rjong999
2 november 2007, 20:15
Natuurlijk werkt het live ook. Maar wat is eigenlijk het probleem dan ? Die mensen gebruiken dat omdat het dan beter klinkt. Wil je dan liever dat ze minder goed klinken ? Ik vind het allemaal weer wat puristisch worden.

drap
2 november 2007, 20:54
Natuurlijk werkt het live ook. Maar wat is eigenlijk het probleem dan ? Die mensen gebruiken dat omdat het dan beter klinkt. Wil je dan liever dat ze minder goed klinken ? Ik vind het allemaal weer wat puristisch worden.

Dat heb je mij niet horen zeggen toch? Maar als ik Kiedis live hoor, dan kan ik nauwelijks geloven dat hij iets van autotune gebruikt. Hoe zo'n fan dat ik ook ben, de zang is bij tijd en wijle gewoon vals. Dat zou toch een stuk beter moeten zijn met iets van autotune. Ik zou haast zeggen, gebruikte hij het maar. Maar misschien heeft Ibanez666 ook wel gelijk hoor. Ik heb het alleen nog nooit ergens gelezen of gehoord en ik ben toch best groot fan. Of hij zingt werkelijk zo vals dat zelfs een autotuner hem niet meer redt... :confused:

@ Appyhaan: Niks nieuws onder de zon hoor :seriousf:

Dirk_Hendrik
2 november 2007, 22:24
Dat heb je mij niet horen zeggen toch? Maar als ik Kiedis live hoor, dan kan ik nauwelijks geloven dat hij iets van autotune gebruikt. Hoe zo'n fan dat ik ook ben, de zang is bij tijd en wijle gewoon vals. Dat zou toch een stuk beter moeten zijn met iets van autotune.

......mja.....
Maar dat gaat uit van de aanname dat de Antares perfect is. De eerste keer dat ik zo'n apparaat (of was het de plugin versie?) voor m'n mik kreeg was ik zwaar verrast over de extreme doordachtheid van het gebeuren (Een nootje rechtpitchen is een eitje, ook alle boventooninhoud meenemend, in combinatie met de gebruikte stemming (lang niet altijd gelijkzwevend maar ook "Gamelan" (ja, dat moet de plugin zijn geweest)), is een behoorlijke prestatie en zeker realtime.

Maar als je bron maar vals genoeg is krijgt ook de Antares het niet recht.

Je kunt je wél afvragen waarom je de jongens van Antares niet tegenkomt in de Eventide arena... maar da's een andere discussie.

rjong999
2 november 2007, 22:29
......mja.....
Maar dat gaat uit van de aanname dat de Antares perfect is. De eerste keer dat ik zo'n apparaat (of was het de plugin versie?) voor m'n mik kreeg was ik zwaar verrast over de extreme doordachtheid van het gebeuren (Een nootje rechtpitchen is een eitje, ook alle boventooninhoud meenemend, in combinatie met de gebruikte stemming (lang niet altijd gelijkzwevend maar ook "Gamelan" (ja, dat moet de plugin zijn geweest)), is een behoorlijke prestatie en zeker realtime.

Maar als je bron maar vals genoeg is krijgt ook de Antares het niet recht.

Je kunt je wél afvragen waarom je de jongens van Antares niet tegenkomt in de Eventide arena... maar da's een andere discussie.
En als je nu de laatste versie van bijv. Waves Tune probeert dan schrik je helemaal van de mogelijkheden, echt bizar goed, iemand die beweert dat 'ie kan horen dat er gepitched is liegt gewoon (ik heb toevallig van deze week ergens gezien hoe de zang van een echt heel erg bekende nederlandse zangeres nog ff rechtgezet werd, mijn mond viel open). Het fijne is dan dat iemand zoals ikzelf nu ook gewoon stukjes zang op kan nemen zonder dat de luisteraars gillend van de lach over de grond rollen.

drap
2 november 2007, 22:33
Maar Rob, er zit een groot verschil tussen 'nog ff rechtzetten' of volledig de autotune erop om iets wat gewoon vals is recht te trekken. Dat laatste hoor je met een beetje goeie wil hoor.

Dirk_Hendrik
2 november 2007, 23:11
En als je nu de laatste versie van bijv. Waves Tune probeert dan schrik je helemaal van de mogelijkheden, echt bizar goed, iemand die beweert dat 'ie kan horen dat er gepitched is liegt gewoon (ik heb toevallig van deze week ergens gezien hoe de zang van een echt heel erg bekende nederlandse zangeres nog ff rechtgezet werd, mijn mond viel open). Het fijne is dan dat iemand zoals ikzelf nu ook gewoon stukjes zang op kan nemen zonder dat de luisteraars gillend van de lach over de grond rollen.

Innawesting... met 3 vragen,
-Is dat ook "solo" onhoorbaar, dus zonder backing tracks?
- en betekent dat dat je eindelijk van dat "phasing/vocoder" achtige effect (zeg maar "Cher-do you believe" (hoewel dat een Digitech talker schijnt te zijn) af bent?
- Is die er ook in hardware of alléén in plugin versie (a.k.a: Is die er ook in Keidis Live of alléén in de RHCP studio versie)? (Sorry Drap ;) )
Enne,
@mod,
splitsen en een stukie naar "recording" gooien. Hebben we daar een interessante discussie.
@Drap, offtopic,
Haren?, Verkast?

drap
2 november 2007, 23:20
Al een weekje of wat heur ;)

Ibanez666
3 november 2007, 00:03
Mn beste vriend heeft een mega studio laten bouwen en je wilt niet weten wat er allemaal mogelijk is tegenwoordig. De rekencapaciteit van hedendaagse digitale applicaties is onvoorstelbaar en niet vergelijkbaar met een aantal jaren geleden. Hij had El Guapo stuntteam uit Belgie in de studio en als er een band verstokt ouwe buizen/analoog gebruikers zijn, dan zijn zij het wel, maar ze hebben toch een deel opgenomen met plug-ins en niemand hoort het. Zelfs het gebrom en geruis van versterkers hoor je terug...

rjong999
3 november 2007, 00:43
Je hoort er ook solo helemaal niks meer van, de plugin doet een fonetische correctie waarbij de natuurlijke onzuiverheden in de stem gewoon bewaard blijven, alles tussen + en - ca 1,5 noot krijgt 'ie onhoorbaar recht. Het wordt daardoor dus niet echt 'recht', alleen maar 'minder vals', en dan zoveel dat je het acceptabel vindt, het valt dan gewoon niet meer op.

Kun je wel echt zingen maar heb je gewoon een ruggensteuntje nodig dan werkt het natuurlijk helemaal geweldig (weet ik van een bekende knipselkunstenaar uit Nieuwegein, die zich daar ook graag door laat ondersteunen en juist bekend staat om zijn 'natuurlijke, wat onzekere stemgeluid')

Azrael
3 november 2007, 01:29
Je hoort er ook solo helemaal niks meer van, de plugin doet een fonetische correctie waarbij de natuurlijke onzuiverheden in de stem gewoon bewaard blijven, alles tussen + en - ca 1,5 noot krijgt 'ie onhoorbaar recht. Het wordt daardoor dus niet echt 'recht', alleen maar 'minder vals', en dan zoveel dat je het acceptabel vindt, het valt dan gewoon niet meer op.

Kun je wel echt zingen maar heb je gewoon een ruggensteuntje nodig dan werkt het natuurlijk helemaal geweldig (weet ik van een bekende knipselkunstenaar uit Nieuwegein, die zich daar ook graag door laat ondersteunen en juist bekend staat om zijn 'natuurlijke, wat onzekere stemgeluid')

Ik ben sinds gisteren met autotune aan het klooien in de meest simpele versie. Garageband autotune. Meer dan meer en minder kun je niet regelen. Maar tot mijn verbazing blijft met +35 (kan tot 100) alles nog vrij normaaal klinken en kan ik vibrato etc zonder enig probleem doen. Als je het echter vals inzingt dan klinkt het erg onprettig. Een heel klein beetje verbeterd de zang in het algemeen voor mij echter wel. Dubbelblind zou ik best goed moeten luisteren om het te horen maar het klinkt net even iets prettiger. Erg klein verschil wel. Op hoge settings (boven de 45 al eigenlijk en daarna steeds erger) krijg je zo'n trance/dance vocal. Dat is de reden dat ik het wel eens ga gebruiken want ik vind dat wel grappig.

rjong999
3 november 2007, 01:44
Ik ben sinds gisteren met autotune aan het klooien in de meest simpele versie. Garageband autotune. Meer dan meer en minder kun je niet regelen. Maar tot mijn verbazing blijft met +35 (kan tot 100) alles nog vrij normaaal klinken en kan ik vibrato etc zonder enig probleem doen. Als je het echter vals inzingt dan klinkt het erg onprettig. Een heel klein beetje verbeterd de zang in het algemeen voor mij echter wel. Dubbelblind zou ik best goed moeten luisteren om het te horen maar het klinkt net even iets prettiger. Erg klein verschil wel. Op hoge settings (boven de 45 al eigenlijk en daarna steeds erger) krijg je zo'n trance/dance vocal. Dat is de reden dat ik het wel eens ga gebruiken want ik vind dat wel grappig.
Ik vind de autotune plugin dan ook wel veel minder goed dan de Waves Tune plugin, die klinkt echt veel natuurlijker. Ligt er ook wel een beetje aan wat je zoekt natuurlijk. De Waves plugin gaaft ook de mogelijkheid dat je grafisch aangeeft hoe een bepaalde toonhoogte moet lopen, zo kun je bijv ook heel mooi duikbommetjes maken in een gitaarsolo (lusiter naar Children of Bodom, Alexei Laiho verteld in een interview dat als hij er in de studio op zijn gitaar niet helemaal lekker uitkomt er altijd nog Waves Tune is...)

bert k
3 november 2007, 13:14
Waarom gaat dit topic de hele tijd over autotune?

Dirk_Hendrik
3 november 2007, 14:02
Omdat het op gegeven moment in die richting is ontspoort. Ik heb een aantal posts geleden al aangegeven dat het een idee zou zijn om even te splitsen en het Autotune stuk naar recording te flikkeren.

Mithrandir
4 november 2007, 22:10
Onderwerp gesplitst vanaf "conservatorium" topic in algemeen.

Azrael
4 november 2007, 22:16
Logic 8 heeft overgens ook een pitch correction functie in standaard in het pakket. Ik zal het eens bekijken binnenkort als ik uitvogel hoe het werkt. In het rechttrekken van valse stukken ben ik niet geinteresseerd maar wel in het volledig dood maken van de hele bende voor dance/trance want daar kun je het echt niet gebruiken. Rest van de muziek verwacht ik niet dat ik ooit een vorm van pitch correctie zal gebruiken. Tot nu toe heb ik het nog altijd kunnen horen als het solo zang is. In de mix zou ik het niet meer horen tenzij het overdreven is (zoals op de radio vaak).

rjong999
4 november 2007, 22:27
ie bij Logic 8 zit is dacht ik gebaseerd op de Waves plugin.
Ook erg goed is de Melodyne plugin, werkelijk onhoorbare correcties

Azrael
4 november 2007, 22:33
ie bij Logic 8 zit is dacht ik gebaseerd op de Waves plugin.
Ook erg goed is de Melodyne plugin, werkelijk onhoorbare correcties

I beg to differ.......moet de eerste plugin nog tegenkomen waarbij je het niet hoort en ik heb voorbeelden zat gehad. Maarja, ik zing zelf en ben dus vrij kritisch daarin.
Overgens heeft Logic niks met waves te maken. Logic gebruikt een eigen plugin. Ook met zaken als formant correctie uiteraard.

Han S
4 november 2007, 22:37
De volgende stap is een plugin waarmee je kunt kiezen voor de stem van Sinatra, Streisand, Presley, Brown, Jackson, Hazes, Roelvink, Kroes, Gordon, Borsato, Hodgson, and the list goes on, of je kunt via morphing kiezen voor een combinatie van.

Ik weet niet of ik daar zo gelukkig mee ben.

bass blom
4 november 2007, 22:42
De volgende stap is een plugin waarmee je kunt kiezen voor de stem van Sinatra, Streisand, Presley, Brown, Jackson, Hazes, Roelvink, Kroes, Gordon, Borsato, Hodgson, and the list goes on, of je kunt via morphing kiezen voor een combinatie van.

Ik weet niet of ik daar zo gelukkig mee ben.

microfoon met ingebouwde modelling ja, uniek idee han(del) :D

Azrael
4 november 2007, 22:45
De volgende stap is een plugin waarmee je kunt kiezen voor de stem van Sinatra, Streisand, Presley, Brown, Jackson, Hazes, Roelvink, Kroes, Gordon, Borsato, Hodgson, and the list goes on, of je kunt via morphing kiezen voor een combinatie van.

Ik weet niet of ik daar zo gelukkig mee ben.

Ik weet niet of ik uberhaupt zo gelukkig met pitchcorrectie ben behalve in dance muziek. Je kunt tegenwoordig niks meer leren van een plaat op de radio omdat je toch niet kan horen hoe het echt is gezongen. Je hoort alleen de eind-edit........
Moet ook zeggen dat ik redelijk overtuigende man-vrouw man-baby en dat soort zaken heb gehoord. Dus ik denk dat over 10 jaar het zeker mogelijk zal zijn om stemmen te immiteren.

rjong999
5 november 2007, 00:09
De functionaliteit van de Logic pitch correction plugin is echt niet te vergelijken met die van waves of melodyne (of de laatste versie van antares autotune) hoor. Je kunt tegenwoordig veel meer dan alleen maar pitchen in een toonsoort (wat de logic pitch correction doet). Dus wat je zegt zal wel kloppen...je moet de eerste plugin nog tegenkomen waarbij je het niet hoort. Ik niet.
Moor goed, het spul is vrijelijk te torrenteren, dus probeer eens iets uit, zou ik zeggen.

Op de TC Powercore draait trouwens ook een heel goede pitch/gender changer, die maakt idd een overtuigende sopraan van een alt, en een helemaal overtuigend kerkkoor, zelfs van een ongeoefende zanger als ikzelf. Klinkt wel cool hoor.

Daarnaast bestaan er steeds beter midi-implementaties van een zangstem-synthesizer, ook behoorlijk indrukwekkend, hoewel die er nog niet helemaal zijn.

Frits van Mourik
5 november 2007, 00:38
De volgende stap is een plugin waarmee je kunt kiezen voor de stem van Sinatra, Streisand, Presley, Brown, Jackson, Hazes, Roelvink, Kroes, Gordon, Borsato, Hodgson, and the list goes on, of je kunt via morphing kiezen voor een combinatie van.

Ik weet niet of ik daar zo gelukkig mee ben.

Die stap is dichterbij dan je denkt.
Enige tijd geleden alweer struikelde ik over een progje van, ik meen Yamaha,
waarbij je middels MIDI op een keyboard een zanglijn kon inspelen.
De lijn kwam dan als pianorol à la Cubase op je PC monitor te voorschijn.
Bij iedere pianorol-note kon je een text intypen, die vervolgens "gezongen"
werd door - naar keuze- een zwarte, dan wel blanke man, vrouw, kind,
met additionele heesheid en vibrato, in diverse uitspraken, talen dus.

Dat is al weer minstens twee jaar terug, bedenk ik nu...
het concept zal nu dan ook al aardig geperfectioneerd zijn.

De mismaakte heedendaagsche draaiorgelmuziekindustrie
zal er de lucratieve kant wel van inzien... wen d'r maar aan.

Azrael
5 november 2007, 01:24
De functionaliteit van de Logic pitch correction plugin is echt niet te vergelijken met die van waves of melodyne (of de laatste versie van antares autotune) hoor. Je kunt tegenwoordig veel meer dan alleen maar pitchen in een toonsoort (wat de logic pitch correction doet). Dus wat je zegt zal wel kloppen...je moet de eerste plugin nog tegenkomen waarbij je het niet hoort. Ik niet.
Moor goed, het spul is vrijelijk te torrenteren, dus probeer eens iets uit, zou ik zeggen.

Op de TC Powercore draait trouwens ook een heel goede pitch/gender changer, die maakt idd een overtuigende sopraan van een alt, en een helemaal overtuigend kerkkoor, zelfs van een ongeoefende zanger als ikzelf. Klinkt wel cool hoor.

Daarnaast bestaan er steeds beter midi-implementaties van een zangstem-synthesizer, ook behoorlijk indrukwekkend, hoewel die er nog niet helemaal zijn.

Hoh even. Dat ik de Logic 8 plugin zie omdat hij in het pakket zegt wil niet zeggen dat ik de rest niet ken. Ik weet prima hoe die plugins zijn. Zo'n mooi grafische interface waar je de noten kunt schuiven/format/vibrato you name it. Maar ik pik ze er solo vaak gewoon uit. Het is geen excuus om een slechte zanger goed mee te laten zingen want dat hoor je gewoon. Als het gaat om kleine foutjes zijn ze prima.

Over die TC Powercore had ik het overgens toen ik het over man-vrouw/vrouw-man had. Prijzig wel.....zoals al hun producten. Niks mis ook mee qua kwaliteit verder.

Ic3gl0vE
5 november 2007, 01:33
Die stap is dichterbij dan je denkt.
Enige tijd geleden alweer struikelde ik over een progje van, ik meen Yamaha,
waarbij je middels MIDI op een keyboard een zanglijn kon inspelen.
De lijn kwam dan als pianorol à la Cubase op je PC monitor te voorschijn.
Bij iedere pianorol-note kon je een text intypen, die vervolgens "gezongen"
werd door - naar keuze- een zwarte, dan wel blanke man, vrouw, kind,
met additionele heesheid en vibrato, in diverse uitspraken, talen dus.

Dat is al weer minstens twee jaar terug, bedenk ik nu...
het concept zal nu dan ook al aardig geperfectioneerd zijn.

De mismaakte heedendaagsche draaiorgelmuziekindustrie
zal er de lucratieve kant wel van inzien... wen d'r maar aan.

Met Eastwest/quantum leap symphonic choirs kun je geweldige koren teksten laten zingen met de wordbuilder die erbij zit. Ik heb 't zelf nooit gebruikt, maar de demo's zijn echt mooi! hier (http://www.soundsonline-europe.com/EastWest-Quantum-Leap-Symphonic-Choirs-pr-EW-165.html) kun je rechts wat demo's luisteren.

Azrael
5 november 2007, 01:39
Met Eastwest/quantum leap symphonic choirs kun je geweldige koren teksten laten zingen met de wordbuilder die erbij zit. Ik heb 't zelf nooit gebruikt, maar de demo's zijn echt mooi! hier (http://www.soundsonline-europe.com/EastWest-Quantum-Leap-Symphonic-Choirs-pr-EW-165.html) kun je rechts wat demo's luisteren.

Gaaf zeg! Daar zou ik nog wel wat aan hebben bij gebrek aan een koor thuis.

Ic3gl0vE
5 november 2007, 01:42
Jazeker. Wat ook mooi is, is dat ze die in dezelfde zaal hebben opgenomen als de andere pakketten uit de symphonic serie. Het opgenomen koor past daarmee perfect bij het opgenomen orkest bijvoorbeeld!

't Is wel duur spul... Symphonic choirs is bijna 50% in prijs gedaald maar kost nog steeds 460 euro. Is dan waarschijnlijk wel weer goedkoper dan een dagje een ècht koor huren ;)

Azrael
5 november 2007, 01:44
Jazeker. Wat ook mooi is, is dat ze die in dezelfde zaal hebben opgenomen als de andere pakketten uit de symphonic serie. Het opgenomen koor past daarmee perfect bij het opgenomen orkest bijvoorbeeld!

't Is wel duur spul... Symphonic choirs is bijna 50% in prijs gedaald maar kost nog steeds 460 euro. Is dan waarschijnlijk wel weer goedkoper dan een dagje een ècht koor huren ;)

Tja, gewoon zodra je weet dat je zoiets gaat doen, je aansluiten bij een koor. Kun je ze altijd optrommelen om wat te zingen. :seriousf:
Wel mooi inderdaad dat ze daarmee rekening hebben gehouden. Het moeilijkste namelijk bij alle software is om te zorgen dat het klinkt alsof het uit dezelfde ruimte komt. Das vrij pittig....

Azrael
5 november 2007, 02:18
Voor iedereen die wil horen hoe vreselijk het klinkt als ze mensen die niet kunnen zingen pitchcorrecten.........Aanschouw

Een grove mix van Avril Lavigne - Sk8tr Boy (ofzoiets), een klein stukje. Mix gevonden op GearSlutz.
http://home.planet.nl/~nagte142/sk8tr.mp3

Tenenkrommend of niet? Als het niet hoort, dan ben je waarschijnlijk doof maar dat terzijde. Luister dan maar naar de eerste keer dat ze "missed out" zingt. Pak je ze daarna er waarschijnlijk allemaal uit. Het mooie is dat dit zo slecht klinkt dat je het zelf in de mix er met gemak uit pakt. :seriousf:

bass blom
5 november 2007, 02:20
ja lachen zeg, zie je wel, lekker wijven zijn gewoon aliens pitched down from space :seriousf:

Azrael
5 november 2007, 02:35
ja lachen zeg, zie je wel, lekker wijven zijn gewoon aliens pitched down from space :seriousf:

Maroon 5 kan er ook een potje van. "And she WILLAUTOTUNE be loved". :seriousf:

Frits van Mourik
6 november 2007, 00:06
Met Eastwest/quantum leap symphonic choirs kun je geweldige koren teksten laten zingen met de wordbuilder die erbij zit. Ik heb 't zelf nooit gebruikt, maar de demo's zijn echt mooi! hier (http://www.soundsonline-europe.com/EastWest-Quantum-Leap-Symphonic-Choirs-pr-EW-165.html) kun je rechts wat demo's luisteren.

Hartstikke mooi, inderdaad.
Het valt me wel op, dat het allemaal van die slow doomy mineur-stukken zijn.
Hoe zou "De uil zat in den olmen" met zo'n koor ( in canon) klinken?

stevie_vp
6 november 2007, 01:10
Dat clipje van avril lavigne is zo nep als de nete...
inderdaad een grove mix van dat nummer maar duidelijk
door een of andere beunhaas gere-edit.

Klopt voor geen meter.

Wel leuk om te horen hoe een idioot z'n autotune instelt.

Maar erg makkelijk om avril lavigne hiermee te benadelen...

Je gelooft toch niet echt dat na maanden in een peperdure studio
dit resultaat voorbij komt?

(nou is t wachtten op die oude man die altijd zegt dat een peperdure
studio niet persé goeie opnamens maakt....)

Azrael
6 november 2007, 01:20
Dat clipje van avril lavigne is zo nep als de nete...
inderdaad een grove mix van dat nummer maar duidelijk
door een of andere beunhaas gere-edit.

Klopt voor geen meter.

Wel leuk om te horen hoe een idioot z'n autotune instelt.

Maar erg makkelijk om avril lavigne hiermee te benadelen...

Je gelooft toch niet echt dat na maanden in een peperdure studio
dit resultaat voorbij komt?

(nou is t wachtten op die oude man die altijd zegt dat een peperdure
studio niet persé goeie opnamens maakt....)

Uh........dit is gewoon de eindmix hoor. De radio versie is precies hetzelfde alleen gemasterd op een lelijkere manier. Dit is het resultaat van een peperdure studio geloof het of niet. Als je me niet gelooft, luister dan het orgineel op cd maar eens. Ik heb alleen nu gewoon de lelijke punten er mooi uit gepakt zodat het duidelijk was waar je op moest letten meer niet. Zijn wel meer voorbeelden hiervan te verzinnen.

MjS
6 november 2007, 12:44
Wellicht wou ze zelf wel die Autotune erop. Ik heb haar een paar keer live gehoord, en dan vind ik dit mp3tje daarbij vergeleken erg lekker klinken! :P

Maar laten we niet vergeten dat dit ook al wel een paar jaar geleden is, en dat er nu weer veel betere programma's zijn.

stevie_vp
6 november 2007, 14:20
Uh........dit is gewoon de eindmix hoor. De radio versie is precies hetzelfde alleen gemasterd op een lelijkere manier. Dit is het resultaat van een peperdure studio geloof het of niet. Als je me niet gelooft, luister dan het orgineel op cd maar eens. Ik heb alleen nu gewoon de lelijke punten er mooi uit gepakt zodat het duidelijk was waar je op moest letten meer niet. Zijn wel meer voorbeelden hiervan te verzinnen.

Vind het niet veel lijken op t orgineel eigenlijk....

savale
6 november 2007, 14:33
We hebben het wel over autotune, maar hoe "auto" is dat nou? Neem aan dat je wel de zang eerst helemaal moet inspelen via midi ofzo?

Han S
6 november 2007, 15:19
We hebben het wel over autotune, maar hoe "auto" is dat nou? Neem aan dat je wel de zang eerst helemaal moet inspelen via midi ofzo?

Antares Autotune is een plug die de toon sampled, de dichtsbijzijnde zuivere halve toon opzoekt en bijna onmiddelijk teruggeeft. Dat kan automatisch of met de hand, in auto wil hij nog wel eens de verkeerde kant opschieten als het wat al te onzuiver is. Het is moeilijk te herkennen, maar als je het kent ga je het vaak wel horen, er is iets bijna niet te definiëren onnatuurlijks aan het geluid.

Als je het op een bepaalde manier instelt schiet hij van de ene noot naar de andere wat je kent van Cher's Believe, of hoe heet dat nummer.

Ja dat was Autotune en geen Digitech en dat heb ik van degene die het heeft opgenomen.

armageddon
6 november 2007, 15:44
Even over dat Avril Lavigne stukje....
euhm, ik hoor het niet ofzo. :S Ik weet niet waar ik op moet letten en heb het eigenlijk nog nooit bekeken dat Autotune. Het enige dat ik kan zeggen over haar stem is dat het beetje dun klinkt.

Kent iemand Blue-Da-Ba-Dee nog? Volgens mij was dat heeeeel erg radicale autotune dan :)

Ic3gl0vE
6 november 2007, 15:45
Kent iemand Blue-Da-Ba-Dee nog? Volgens mij was dat heeeeel erg radicale autotune dan :)

Volgens mij was dat gewoon met een vocoder.

armageddon
6 november 2007, 15:48
Dat lijkt me hetzelfde effect als een extreme Autotune dan?

Ic3gl0vE
6 november 2007, 15:53
hm niet echt. Met een vocoder kun je je stem helemaal vervormen door 'm door een synthesizer te halen en met filters en oscillators en lfo's en alles te klooien.

autotune hoort alleen de toonhoogte te veranderen en verder niks.

Azrael
6 november 2007, 17:01
Nooit een vocoder gehoord armageddon? Spoedcursus kraftwerk! Echt hartstikke leuk. Je kunt dan zelf akkoorden "zingen".

Hier........voorbeeldje van een vocoder. Je neemt dus stem op (of zingt het live dat kan ook), die stem gaat door een vocoder heen en door een synth als carrier. Zo kun je dus synth zingen en akkoorden spelen. Wat je qua toonhoogte zingt doet er niet meer toe want de vocoder haalt die informatie allemaal eruit.
http://home.planet.nl/~nagte142/vocoder.mp3

armageddon
6 november 2007, 17:34
Wiki:
"For musical (http://en.wikipedia.org/wiki/Music) applications, a source of musical sounds is used as the carrier".

Ah, my bad, inderdaad.

bass blom
6 november 2007, 18:26
Music is an art form consisting of sound and silence expressed through time.

prachtige zin :cheerup: