PDA

View Full Version : Drums opgenomen ..



yhcmarc
4 november 2007, 18:34
Zo, dit weekend bezig geweest om voor een bandje de drums op te nemen. Degenen van wie we de drumkit hebben geleend (mooie Ayotte) wilde eigenlijk als tegenprestatie alleen maar een nummer van Messuggah inspelen om te checken hoe zijn kit ongeveer klinkt .. hij heeft het in 1 take gedaan omdat hij wegmoest, maar dat is weer een ander verhaal.

een sample (http://www.ymondhc.com/nick.mp3) van de opnames. Dit is een snelle mix en redelijk natuurgetrouw aan de hale tracks, wat EQ hier en daar en uiteraard de volumes ff goed zetten enzo ..

Dit is voor mij de tweede keer dat ik drums heb opgenomen en vind het zelf best goed gelukt, maar vinden jullie dat ook?

Gaat los en kom maar op met evt. kritieken en tips etc.

bass blom
4 november 2007, 18:48
ik hou ook wel van een lekker stoot galm, maar zet er ff wat minder op man :D

op het eind rammelt er iets, lijkt op kraken, rechts. floor?

yhcmarc
4 november 2007, 22:59
zoveel reverb is het niet, alleen een beetje op de snare, 4msec predelay, 1sec reverb en heel zacht onder de snare gezet via een FX .. maar misschien dat het nu iets meer opvalt dan het in een complete mix zou zijn. Kraakje, ja, er viel mij idd ook iets op, in de auto hoorde ik idd ook 1 of 2 kraakjes .. nog maar ff naar kijken, maar wel erg maf, want niks is er aan het klippen geweest op de tafel en ook in nuendo alles onder de -6 .. maar ik zal er nog ff naar kijken.

Bl44t44p
4 november 2007, 23:37
Klinkt wel lekker, maar inderdaad ietsje minder reverb op de snare mag wel. Verder eigenlijk niks op aan te merken, maar ben dan ook geen expert op gebied van mixing :D

bass blom
4 november 2007, 23:43
ja het is zo dat als je een drummix maakt, kaal..
en als je dan zang en ander spul erbij doet, dat je dan ineens die galm niet meer hoort.
die verzuipt als het ware in het andere en moet dus dan weer opgeschroefd.
dan gaat de gitaar ineens anders klinken.

en dan besef je ineens dat je mixer bent in een mengtafel :cheerup:

Thoom42
5 november 2007, 01:31
Met wat voor een mics heb je die drums opgenomen?Klinkt lekker!

Roman
5 november 2007, 12:23
lekker galm inderdaad. Hoewel dat, indien je alleen drums hebt, altijd wel geil klinkt. Overigens klinkt de kit akoestisch volgens mij ook wel okay.

Staan je overheads wel gepanned?
Als je de rev send (van de snare en toms ws) weghaald cq. drastisch verminderd kun je ook beter horen hoe de rest klinkt. Praten we dan verder...

yhcmarc
5 november 2007, 12:30
Met wat voor een mics heb je die drums opgenomen?Klinkt lekker!

Snare & Floor : Beyer dynamic M201
2 Racktoms : Sm57
1x T.bone RB100 ribbon in het midden op de snare/kick axis boven de kit.
2x T.Bone SC450 op +- 2 meter voor de kit in een hoek van +- 60graden, beiden ook op ong. dezelfde afstand van die snare/kick axis. Via een touw de axis bepaald (lijn van schilderstape) en op dezelfde lengte van het touw een circel beweging gemaakt en 2 punten uitgezet voor links en rechts.
1x T.Bone RB100 ribbon op een meter of 10 voor het drumstel, op +- 11uur van de snare, niet echt netjes on axis dus.
1x Sennheiser E602II in de kick

De 2 SC450's zijn als overheads idd geheel links en rechts gepanned, de centrale overhead is er wat zachter onder gezet.

bass blom
5 november 2007, 12:53
yo marc, die ribbon, heb je die op een mengtafel met fantoom aan?
ik las hier en daar dat dat linke soep zou zijn..

Han S
5 november 2007, 13:10
yo marc, die ribbon, heb je die op een mengtafel met fantoom aan?
ik las hier en daar dat dat linke soep zou zijn..

Most mics use a transformer as the output to the board preamp. A transformer won't pass DC. That's how phantom power works; they put +48 volts DC on pin 2 and 3 (relative to ground), and then the transformer stops it from going any further. But now they have that voltage at the mic and they can tap off of it to power the capsule and the electronics. Can it hurt a dynamic mic? Yes under a couple of conditions.

It could damage a mic if one side of the transformer or the cable is shorted to ground, or the connector doesn't make contact with both signal pins at the same time. For the most part, it shouldn't be a problem, but it's always a good idea (whenever possible) to turn off phantom power before connecting or disconnecting ANY mic.

Ribbon mics are most suceptable to phantom power since the ribbon acts like a fuse, and it will simply break or vaporize, but the transformer will usually offer some safety, even there.

Volgende post:

No, the one thing I always check before plugging in a ribbon of any type is that the phantom power is off.
Again, if everything is properly wired, phantom shouldn't hurt a ribbon but I don't take chances.
I have seen a ribbon blown by phantom but the cable was incorrectly wired.
The thing with your pre, it could have the required amount of gain but you need quiet gain such as a Great River provides.
Many pres that are acceptable at lower levels become very noisy at the high end of their range.
Harvey swears the VTB-1 sounded fab on his 77DX.
I run my ribbons thru that old RCA Console made about the same time they were.

http://www.homerecording.com/bbs/search.php?searchid=1364048

yhcmarc
5 november 2007, 13:15
yo marc, die ribbon, heb je die op een mengtafel met fantoom aan?
ik las hier en daar dat dat linke soep zou zijn..

Neen, ik heb geen fantoom voeding op mijn mengtafel (een oude soundcraft series one, gemodificeerd met 10 post eq direct outputs), dus voor de SC450 heb ik 2 losse phantoom boxjes.

bass blom
5 november 2007, 13:21
ok.

en han, dank, ik was nog niet op zoek gegaan.
ik gebruik dan toch maar de werkloze omega als er 1 of meer ribbons komen voor de zekerheid.

pol
6 november 2007, 21:15
klink lekker, alleen die kick vind ik niet echt bij de rest passen, is nogal een doffe plop met wat weinig attack, blijft ook nog wat lang naklinken.

guhlenn
7 november 2007, 09:36
Gast, dat is echt teveel reverb. mix of geen mix. IMHO.

pol
7 november 2007, 09:54
komt eerder door die roommic denk ik.
Vind het gek dat niemand zich aan die kick stoort, vind dat die te veel plaats ineemt in die mix, hij begraaft de rest nogal.

imlikeajungle
7 november 2007, 11:47
Ik heb ook totaal geen probleeem met die kick.
Klinkt verder meer dan behoorlijk, respek! Klinkt heel roomy.