PDA

View Full Version : Waarschijnlijk stomme vraag ivm frets



Brent Ray Vaughan
4 november 2007, 18:02
Heb gezocht, maar niet gevonden....

Heb een fijn tele hals gekocht bij tonefactory. Alleen de randjes van de frets zijn heel scherp... hoe kan ik deze bewerken?

Ik heb zo'n protectorplaatje voor mijn toets. Kan ik de randjes met schuurpapier bijschuren of moet ik echt een vijl aanschaffen?

Nu effe naar de Mac en hopelijk kan ik vanavond aan de slag.

Alvast bedankt en groeten!

Van Dattum
4 november 2007, 18:48
Of een vraag stom is, dat maken wij wel uit!! :seriousf: :seriousf:
Geintje!!

Zie dat je aan zo'n heel klein 3-kantig vijltje komt. Daarna je toets afplakken met schilderstape iod en met het vijltje met korte, voorzichtige haaltjes met een beetje draaiende beweging de freteindjes afwerken. Het is wat moeilijk omschrijven, maar gewoon beginnen, dan snap je het wel...
Daarna een heel fijn schuupapiertje (korrel 600-1000) langs de hals halen en daarna oppoetsen met fijn staalwol. Tape eraf, beetje citroenolie over de toets en klaar!
Trek er wel een paar uurtjes voor uit, want je moet toch zo'n beetje 42-48x dezelfde handeling verrichten....:eek:

G.G.
4 november 2007, 18:53
`Gamma, 2 1/2 eurobak. Daar vind je wel een setje sleutelvijltjes (stuk of 6 stuks in verschillende maten en profielen). Ik heb zo'n setje in een ietsjes duurdere uitvoering. Kan je alles mee doen, ook topkam aanpassingen.

Brent Ray Vaughan
4 november 2007, 19:06
Ok,

Bedankt voor jullie antwoorden.

Enra
4 november 2007, 19:30
Of een vraag stom is, dat maken wij wel uit!! :seriousf: :seriousf:
Geintje!!

Zie dat je aan zo'n heel klein 3-kantig vijltje komt. Daarna je toets afplakken met schilderstape iod en met het vijltje met korte, voorzichtige haaltjes met een beetje draaiende beweging de freteindjes afwerken. Het is wat moeilijk omschrijven, maar gewoon beginnen, dan snap je het wel...
Daarna een heel fijn schuupapiertje (korrel 600-1000) langs de hals halen en daarna oppoetsen met fijn staalwol. Tape eraf, beetje citroenolie over de toets en klaar!
Trek er wel een paar uurtjes voor uit, want je moet toch zo'n beetje 42-48x dezelfde handeling verrichten....:eek:

Prima oplossing, maar slijp de hoeken van de driekantvijl eerst even af (oude wetsteen). Anders beschadig je de toets alsnog. Je wilt immers dat de vlakken van de driekant de fretuiteinden afronden.

no 1 hops
5 november 2007, 08:19
je kan natuurlijk ook de halfronde vijl gebruiken.
dan heb je maar een zeer klein raak vlak.
investeer wat meer, (euro of 9)dan heb je diamant poeder vijltjes.
die werken beide richtingen op

Brent Ray Vaughan
5 november 2007, 20:42
Nog even een kort vraagje off topic eigenlijk (kwestie van niet weer een draadje te beginnen)

Heb Esquire RI body + Tonefactory neck. Heb ook een slagplaat bij tonefactory besteld. Zou het kunnen dat de afmetingen niet diezelfde als die van Fender zijn? Past voor geen meter :angry:

Mercikes alweer!

G.G.
5 november 2007, 20:52
Nog even een kort vraagje off topic eigenlijk (kwestie van niet weer een draadje te beginnen)

Heb Esquire RI body + Tonefactory neck. Heb ook een slagplaat bij tonefactory besteld. Zou het kunnen dat de afmetingen niet diezelfde als die van Fender zijn? Past voor geen meter :angry:

Mercikes alweer!

Post eens een fotootje, want het zou moeten passen. strat en tele mengen geeft wel problemen, maar dit zou moeten passen.

Brent Ray Vaughan
5 november 2007, 21:48
Post eens een fotootje, want het zou moeten passen. strat en tele mengen geeft wel problemen, maar dit zou moeten passen.


fotocamera is stuk, ik kan alleen heel wazige foto's trekken, doe ik zo even als het goed is...

Is er ook verschil in grote qua control plates?

Brent Ray Vaughan
5 november 2007, 22:06
http://thumb19.webshots.net/t/68/68/3/71/60/2916371600102024199neEMWC_th.jpg (http://good-times.webshots.com/photo/2916371600102024199neEMWC)
Sorry voor de zeer onduidelijke foto.

Zoals je ziet past de control plate perfect (Deze zat nog op de body). De slagplaat is een 3PLY van tonefactory en past niet. Je ziet dat aan de 'hoorn" de slagplaat veel te ver aan de rand van de body komt. Ze overschrijdt ook de neckpocket... wanneer de neck vast zit, kan ik de slagplaat nooit plaatsen.

Deze slagplaat was een foute levering van tonefactory, had een 5 screw gevraagd, kreeg deze. Maar heb een nieuwe besteld, 5 screws. Zou deze passen of moet ik op ebay een overprijsde van Fender bestellen?

G.G.
5 november 2007, 22:15
Ja, nu zie ik het. Heel vreemd, zouden allemaal standaard maten moeten zijn.

Brent Ray Vaughan
5 november 2007, 22:19
Pff... moet mij weer overkomen...

Ik snap niet goed waarom iemand tele slagplaten verkoopt, maar niet de identieke vorm...

IK zal maar eens op ebay gaan rondneuzen... of iemand zou er eentje moeten hebben en willen ruilen met 2x 3PLY tele die niet passen :???: