PDA

View Full Version : 009 - 011



The Mess
4 november 2007, 16:55
Hoi,

Ik heb dus een nieuwe SG en hij staat afgesteld met 009 snaren!
Daar wil ik dus graag een setje 011 op hebben en een heel wat hogere actie.
Dat rest mij met 2 vragen:

- Moet ik de neckjoint anders afstellen?
- Hoe kan ik de topkam het beste bijvijlen?

Groet!
Emiel

EDIT: Het is een gelijmde hals, dus daarom ben ik bang dat die krom kan gaan trekken ofzo...

Squier4ever
4 november 2007, 16:58
Hoi,

Ik heb dus een nieuwe SG en hij staat afgesteld met 009 snaren!
Daar wil ik dus graag een setje 011 op hebben en een heel wat hogere actie.
Dat rest mij met 2 vragen:

- Moet ik de neckjoint anders afstellen?
- Hoe kan ik de topkam het beste bijvijlen?

Groet!
Emiel

EDIT: Het is een gelijmde hals, dus daarom ben ik bang dat die krom kan gaan trekken ofzo...

er zijn al een hoop topics hierover, dus UTFS!

G.G.
4 november 2007, 16:58
Hoi,

Ik heb dus een nieuwe SG en hij staat afgesteld met 009 snaren!
Daar wil ik dus graag een setje 011 op hebben en een heel wat hogere actie.
Dat rest mij met 2 vragen:

- Moet ik de neckjoint anders afstellen?


Het is een setneck, dus als je dit soort uitspraken gaat doen, dan moet je van de gitaar afblijven en naar een bouwer gaan.

cas121
4 november 2007, 16:59
Kan gewoon zonder problemen, gewoon snaren erop en intoneren. Ik denk dat je actie vanzelf wel een fractie omhoog komt met 011 erop. Wat betreft je topkam: gewoon de nieuwe snaren er een paar keer licht overheen halen, of anders met heel licht schuurpapier (800 grit ofzo) licht schuren

The Mess
4 november 2007, 17:02
Het is een setneck, dus als je dit soort uitspraken gaat doen, dan moet je van de gitaar afblijven en naar een bouwer gaan.

Ik heb er wel een beetje verstand van hoor, ik weet alleen nog niet alles.
Dus daarom vraag ik het gewoon even na.

G.G.
4 november 2007, 17:02
Ik heb er wel een beetje verstand van hoor, ik weet alleen nog niet alles.
Dus daarom vraag ik het gewoon even na.

Ja, dat blijkt wel. Je wilt "de neckjoint afstellen" en je gitaar is een setneck.

Yamhammer_71
4 november 2007, 17:05
Oplossing: gitaarbouwer.

De hals moet worden bijgesteld, de gitaar moet opnieuw geintoneerd worden etc.
Houd er wel rekening mee dat de gitaar zwaarder gaat spelen met 0.011 en een hoge actie. Ik zou gewoon naar een bouwer gaan met de vraag om de gitaar zo optimaal mogelijk binnen zn grenzen af te laten stellen op 0.011...dan weet hij als professional wat eraan gedaan moet worden. Van te voren wel duidelijke doelstellingen hebben over wat je precies wilt; dikke snaren en minder makkelijk bespeelbaar, maar iets meer toon of 1 dikte minder, makkelijker bespeelbaar en iets minder toon. Eigen voorkeur, wat jij wilt.

The Mess
4 november 2007, 17:05
Ja, dat blijkt wel. Je wilt "de neckjoint afstellen" en je gitaar is een setneck.

Vertel mij dan maar eens wat ik moet doen als ik naar dikkere snaren en een hogere actie wil?
Ik had het trouwens over de halspen... sorry

The Mess
4 november 2007, 17:07
Oplossing: gitaarbouwer.

De hals moet worden bijgesteld, de gitaar moet opnieuw geintoneerd worden etc.
Houd er wel rekening mee dat de gitaar zwaarder gaat spelen met 0.011 en een hoge actie. Ik zou gewoon naar een bouwer gaan met de vraag om de gitaar zo optimaal mogelijk binnen zn grenzen af te laten stellen op 0.011...dan weet hij als professional wat eraan gedaan moet worden. Van te voren wel duidelijke doelstellingen hebben over wat je precies wilt; dikke snaren en minder makkelijk bespeelbaar, maar iets meer toon of 1 dikte minder, makkelijker bespeelbaar en iets minder toon. Eigen voorkeur, wat jij wilt.

Even voor de duidelijkheid: ik speel graag op 011 juist omdat het dan zwaarder speelt...

grayfink
4 november 2007, 17:08
Er zijn genoeg SG kopietjes met geschroefde hals hoor :)
De TS schrijft nergens dat het een Gibson is. Maar de neckjoint shimmen lijkt me niet nodig. 011 er op en de actie gaat sowieso omhoog. Zoals eerder in dit topic al geschreven.

G.G.
4 november 2007, 17:09
Ik had het trouwens over de halspen... sorry

Ja, daarmee moet het wel lukken :) .

Ik ga hier niet uitgebreid beschrijven hoe je je topkam moet uitvijlen of je halspen moet stellen, Kijk eens bij zelfbouw, staat al vaak zat beschreven.

Ik verwijs naar de tweede post in dit topic.

G.G.
4 november 2007, 17:10
Er zijn genoeg SG kopietjes met geschroefde hals hoor :)
De TS schrijft nergens dat het een Gibson is. Maar de neckjoint shimmen lijkt me niet nodig. 011 er op en de actie gaat sowieso omhoog. Zoals eerder in dit topic al geschreven.

Klopt maar hij heeft het over zijn nieuwe SG. Toevallig heeft ie van de week een topic geopend waarin hij het heeft over zijn nieuwe SG, en die had een gelijmde hals.

grayfink
4 november 2007, 17:12
Ah, op zo'n fiets. Ik zou zelf kutten tot het goed is. Alleen beetje voorzichtig met halspen draaien en gewoon de aanwijzingen op http://www.rinzesgitaarweb.nl/ volgen en dan komt het helemaal goed. Daar leer je het meest van en het is nog leuk ook.

The Mess
4 november 2007, 17:15
Ah, op zo'n fiets. Ik zou zelf kutten tot het goed is. Alleen beetje voorzichtig met halspen draaien en gewoon de aanwijzingen op http://www.rinzesgitaarweb.nl/ volgen en dan komt het helemaal goed. Daar leer je het meest van en het is nog leuk ook.

Heu bedankt dan maar, komt wel goed :)

nevyn292
4 november 2007, 17:18
Oplossing: gitaarbouwer.

De hals moet worden bijgesteld, de gitaar moet opnieuw geintoneerd worden etc.
Houd er wel rekening mee dat de gitaar zwaarder gaat spelen met 0.011 en een hoge actie. Ik zou gewoon naar een bouwer gaan met de vraag om de gitaar zo optimaal mogelijk binnen zn grenzen af te laten stellen op 0.011...dan weet hij als professional wat eraan gedaan moet worden. Van te voren wel duidelijke doelstellingen hebben over wat je precies wilt; dikke snaren en minder makkelijk bespeelbaar, maar iets meer toon of 1 dikte minder, makkelijker bespeelbaar en iets minder toon. Eigen voorkeur, wat jij wilt.

hou op met je gitaarbouwer, die 0.11 wen je vanzelf aan. en anders moet je geen 0.11 nemen. tuurlijk is afstellen makkelijk, maar gitaarbouwer daarvoor gaan is wel erg ver. ga gewoon naar de lokale gitaarboer zoals feedback, daar doen ze dat in een ommedraai voor je

G.G.
4 november 2007, 17:27
hou op met je gitaarbouwer, die 0.11 wen je vanzelf aan. en anders moet je geen 0.11 nemen. tuurlijk is afstellen makkelijk, maar gitaarbouwer daarvoor gaan is wel erg ver. ga gewoon naar de lokale gitaarboer zoals feedback, daar doen ze dat in een ommedraai voor je

Ja, daar doen ze het ook wel, maar als het goed moet gebeuren, en je kan het zelf niet, toch liever een bouwer.

Bij de grote muziekhandel weet je nooit welk zaterdaghulpje gaat prutsen....

Ik heb meer vertouwen in mezelf, en anders ga ik wel naar Vox of De Gier.