PDA

View Full Version : Volume Mod



the feable
4 november 2007, 10:58
Ik vroeg me af of de modificatie waarbij je een wah pedaal dmv een schakelaar om kan zetten naar een volume pedaal...

(Lifting the earth connection of the 4.7µF capacitor will cancel the wah effect and leave you with a volume pedal. The '70s Jen Wah-Volume pedal switches in a 4K7 resistor and 0.22µF cap in series across the 0.01µF "sweep cap".)

...ook mogelijk is bij Vox, fulltone en Rmc wahs.

Iemand die dat weet?

hadv
4 november 2007, 23:31
daar is geen zinnig woord over te zeggen, want het hangt er helemaal van af hoe de schakeling in elkaar zit

the feable
5 november 2007, 09:52
daar is geen zinnig woord over te zeggen, want het hangt er helemaal van af hoe de schakeling in elkaar zit

?

Ja ik vraag toch of iemand dat weet?

ponq
5 november 2007, 10:31
Wat hadv bedoelt, denk ik, is dat het niet zomaar te zeggen is in het algemeen. Dat hangt namelijk af van het circuit wat in de wah zit. Niet elke wah werkt op dezelfde manier. Daarom weet je niet of de genoemde mod hetzelfde effect zal hebben op een andere wah.

Wil je deze mod toepassen op een specifieke wah? zoja welke? Dan kunnen we een schema zoeken en verder kijken.


(gok, ik denk dat het wel gaat werken op andere wah's. )

hadv
5 november 2007, 18:12
?

Ja ik vraag toch of iemand dat weet?

ja, maar "een wah" is een beetje heel erg vaag en zelfs de merknamen Vox,
Fulltone en RMC zijn onvoldoende specifiek. oftewel, kom met het exacte type.
Maar als je dan toch een taalkundig corredt antwoord op je letterlijke vraag wil hebben: ja er is iemand die dat weet.

the feable
9 november 2007, 14:41
Nouja ik vroeg me in eerste instantie meer af of die modificatie of een soortgelijke modificatie ook voor andere wahpedalen bestond. Als je Specifieke namen wilt : Rmc2, Rmc Wizard wah, Vox V847, Fulltone Clyde wah ( deluxe).

hadv
9 november 2007, 16:04
wah's zijn min of meer complexe variabele filters waarbij de potmeter integraal onderdeel uitmaakt van de schakeling.
een mogelijke oplossing is een driemaal om schakelaar (dus die alle drie de verbindingen van de potmeter kan schakelen) inbouwen waarmee je alle drie de draden kunt schakelen tussen wah en iets anders. is een van de verbindingen van de potmeter met de massa, dan heb je aan tweemaal om voldoende.
dan heb je in principe een passief volumepedaal. de kwaliteit daarvan is afhankelijk van de waarde van de potmeter (gitaren hebben 250k-500k) en het verloop (logaritmisch of lineair). bij alle andere ingrepen, zoals het gedeeltelijk omleggen van het signaal of ingrijpen in de schakeling (zoals de door jou beschreven mod) zullen het gitaarsignaal vrijwel altijd beinvloeden/kleuren.
houd er rekening mee dat het omschakelen een zeer ongenaam effect kan hebben. afhankelijk van de schakeling haal je de potmeter "uit" het signaalcircuit of zet je um er weer in, dit kan heel onvoorspelbare en onaangename effecten opleveren.
(laat ik het alsvolgt formuleren: ik zou het zelf niet eens gaan proberen)
met een schema kom je een heel stuk in de goede richting. wat hierboven staat is "algemeen"

Dirk_Hendrik
9 november 2007, 19:01
Ik vroeg me af of de modificatie waarbij je een wah pedaal dmv een schakelaar om kan zetten naar een volume pedaal...

(Lifting the earth connection of the 4.7µF capacitor will cancel the wah effect and leave you with a volume pedal. The '70s Jen Wah-Volume pedal switches in a 4K7 resistor and 0.22µF cap in series across the 0.01µF "sweep cap".)

...ook mogelijk is bij Vox, fulltone en Rmc wahs.

Iemand die dat weet?

ja.
Uitgaande dat je wah van origine is gebaseerd op een crybaby circuit (en dat zijn de fulltones en RMC's) is dat haalbaar.
Mijn persoonlijke mening is wel dat je er een allesbehalve lekker volumepedaal van krijgt wat een hoop hoog wegsnoept.

the feable
9 november 2007, 19:25
Ja, ik was al bang voor dat je geen volumepedaal zou krijgen van ernie ball kwaliteit. Maar ik wil hem alleen af en toe voor voor bepaalde swell's gebruiken. Dus misschien dat ik het toch ga proberen. Nog meer meningen of feiten zijn natuurlijk welkom.

ponq
14 november 2007, 15:41
suggestie: gebruik je volume pot op je gitaar voor swells.