PDA

View Full Version : Verschil tussen bepaalde gitaren...?



wortel187
4 november 2007, 01:32
hoi allemaal,

is er qua klank een verschil tussen een klasieke en een spaanse of flamenco gitaar?

Blend
4 november 2007, 09:19
Ja, tussen spaanse gitaren onderling, en tussen flamenco gitaren onderling :)

Flamenco gitaren zijn als het ware de grote concertuitvoering van de spaanse gitaren. Natuurlijk klinken die anders, want de grotere klankkast zorgt voor meer volume, en net wat voor soort hout wordt gebruikt ook warmer.

LaurentB
4 november 2007, 10:24
Is dat zo? Flamencogitaren klinken vooral een stuk feller, niet zozeer warmer, dacht ik. Dat is ook nodig voor die percussieve stijl van spelen.
Een klassieke/spaanse kwaliteitsgitaar heeft ook echt wel volume hoor, maar het karakter is anders, toch een ronder geluid, zeker als er cederhout voor het bovenblad gebruikt wordt.

LaurentB
4 november 2007, 10:29
Anders zou je eens moeten zoeken op Internet naar fragmenten van klassieke gitaristen als John Williams en Julian Bream, en dan het geluid vergelijken met dat van flamenco van (ik ken er niet zoveel) Paco de Lucia of Paco Peņa.

LaurentB
4 november 2007, 10:33
Oh, en nog ter verheldering: enerzijds heb je dus de klassieke ofwel spaanse gitaar (dat is hetzelfde) en anderszijds de flamencogitaar.

Pais
4 november 2007, 20:31
Ja, tussen spaanse gitaren onderling, en tussen flamenco gitaren onderling :)

Flamenco gitaren zijn als het ware de grote concertuitvoering van de spaanse gitaren. Natuurlijk klinken die anders, want de grotere klankkast zorgt voor meer volume, en net wat voor soort hout wordt gebruikt ook warmer.

Zo zou ik het niet omschrijven :nervous:
Flamencogitaren hebben hetzelfde standaard mensuur, zelfde breedte van de toets, zelfde omvang van de kast tov klassieke gitaren. Wat verschilt is de diepte van de kast (flamenco gitaar is smaller), de houtsoorten en de constructie.

De traditionele "blanca" flamencogitaar is van licht hout gemaakt (cypresse) en klinkt een stuk scheller dan een klassieke gitaar. Ze spelen erg licht door een lage actie en een luide projectie.

Er zijn ook donkere negra flamencogitaren die wordt gezien als een compromis tussen een klassieke en een blanca, die in het leven is geroepen toen de flamencogitaar zich steeds meer begon te ontwikkelen naar een soloinstrument. Dit type gitaar heeft meer warmte dan de fellere blanca en zie je meer op de podia en minder naast het bed van een leerling.

Sommige flamencogitaristen spelen op een klassieke gitaar maar ze worden vaak voor flamenco te log gevonden.

Blend
6 november 2007, 16:31
Zo zou ik het niet omschrijven :nervous:
Flamencogitaren hebben hetzelfde standaard mensuur, zelfde breedte van de toets, zelfde omvang van de kast tov klassieke gitaren. Wat verschilt is de diepte van de kast (flamenco gitaar is smaller), de houtsoorten en de constructie.

De traditionele "blanca" flamencogitaar is van licht hout gemaakt (cypresse) en klinkt een stuk scheller dan een klassieke gitaar. Ze spelen erg licht door een lage actie en een luide projectie.

Er zijn ook donkere negra flamencogitaren die wordt gezien als een compromis tussen een klassieke en een blanca, die in het leven is geroepen toen de flamencogitaar zich steeds meer begon te ontwikkelen naar een soloinstrument. Dit type gitaar heeft meer warmte dan de fellere blanca en zie je meer op de podia en minder naast het bed van een leerling.

Sommige flamencogitaristen spelen op een klassieke gitaar maar ze worden vaak voor flamenco te log gevonden.

Ah, weer wat geleerd!

Cheetoria
10 november 2007, 02:59
Oh, en nog ter verheldering: enerzijds heb je dus de klassieke ofwel spaanse gitaar (dat is hetzelfde) en anderszijds de flamencogitaar.

ahum...nee dat is niet waar. een spaanse gitaar is wat anders dan een klassieke gitaar. ik heb een oscar teller klassieke gitaar, en je wil geen spanjaard (bij wijze van spreken) d'r over laten spelen...

LaurentB
10 november 2007, 11:19
ahum...nee dat is niet waar. een spaanse gitaar is wat anders dan een klassieke gitaar. ik heb een oscar teller klassieke gitaar, en je wil geen spanjaard (bij wijze van spreken) d'r over laten spelen...

Volgens mij bedoel jij met een spaanse gitaar een flamencogitaar, of niet? Dat zou ik ook logischer vinden, maar ik meen toch echt dat een spaanse gitaar en een klassieke gitaar hetzelfde zijn.

dadgad
10 november 2007, 12:46
Hallo,

Niet alle "Spaanse" gitaren komen uit Spanje - maar een aantal belangrijke
onderdelen van het ontwerp wel. Zo hebben nog steeds veel "Spaanse"
gitaren een zangbalkjes patroon dat gebaseerd is op de gitaren van Torres.
En wat het uiterlijk van de gitaren betreft is men ook erg conservatief. De
verschillen is stijl beperken zich meestal tot de kopvorm en de keuze
(breedte, kleuren) van de decoratie (roset, binding, etc.).

Qua karakter is er wel degelijk verschil tussen bijv. een "Spaanse" gitaar uit
Spanje, en een "klassieke" gitaar gebouwd in bijv. Duitsland. Bouwers als
Hopf, Hanika en nog een paar anderen (ik heb zelf een klassieke gitaar van
Martin Seeliger, de man achter de Lakewood gitaren) hebben toch een ander
karakter weten te bereiken - met meer Duitse degelijkheid dan Spaanse
felheid :)
Persoonlijk vind ik de balans tussen hoog en laag in Duitse gitaren beter dan
in Spaanse - maar misschien is het ook wel waar ik aan gewend ben. Ik heb
altijd gitaarles gehad op Duitse gitaren (op m'n eerste Eko na, en die mocht
ik na de eerste les van mijn lerares niet meer gebruiken !), en ik vind nu
(op enkele hele dure na) geen Spaanse gitaar echt lekker klinken.

Japanse/Taiwanese gitaren, zoals Yamaha en Suzuki, zitten er een beetje
tussenin - maar zitten voor mijn gevoel dichter bij het Duitse geluid. Komt
misschien wel omdat die toch ook gebouwd worden met muziekscholen als
belangrijke doelgroep.

Greetz,

Han.