PDA

View Full Version : Klankverschil Jazzbass oud/nieuw



prs
3 november 2007, 23:41
Laatst op een 71'er en 72'er jazzbass gespeeld en vandaag een jaren '60er gehoord. Man man, wat klinken die bassen lekker!
Ik vraag me af waar nu precies het verschil in zit qua sound tussen oud en nieuw. Het verhaal over ouder hout en dunne nitro lakken kan ik begrijpen, maar wat maakt het, dat nu net een oudje toch iets heeft wat een nieuwere jazzbass niet heeft?

Mr.Fingers
4 november 2007, 11:02
Laatst op een 71'er en 72'er jazzbass gespeeld en vandaag een jaren '60er gehoord. Man man, wat klinken die bassen lekker!
Ik vraag me af waar nu precies het verschil in zit qua sound tussen oud en nieuw. Het verhaal over ouder hout en dunne nitro lakken kan ik begrijpen, maar wat maakt het, dat nu net een oudje toch iets heeft wat een nieuwere jazzbass niet heeft?

Oude electronica! Doet heel veel aan de klank. + Als je '60-s basje van voor 1965 was, dan is dit van voor de overname van Fender door CBS. CBS heeft het design van de JazzBass (en andere fendermodellen) langzaamaan licht aan het veranderen geweest. Misschien ligt hier ook een oorzaak in.

dejohan
7 november 2007, 12:34
Dat is het zowat hoor, ouder hout (misschien ook andere kwaliteit hout) en verouderde eletronica. En ook wel een beetje omdat een oude bas ingespeeld is, dat speelt makkelijker, zodat je meer toon hebt. Vind ik toch.
Klaar :-).

OJJVZ
7 november 2007, 16:31
en de pickups, hebben minder windingen, klinkt dus warmer
geloof ik

meeuwsen
8 november 2007, 17:31
Oude electronica! Doet heel veel aan de klank. + Als je '60-s basje van voor 1965 was, dan is dit van voor de overname van Fender door CBS. CBS heeft het design van de JazzBass (en andere fendermodellen) langzaamaan licht aan het veranderen geweest. Misschien ligt hier ook een oorzaak in.

Klopt volgens mij. Ik heb een nieuwe Fender standaard jazz bass (mex)en daar zitten nieuwe pickups op. En andere snaren uiteraard. Ik heb ook eens een 'oude' in mijn handen gehad en die klonkt echt anders.