PDA

View Full Version : Kan door stereo kwaad??



warlock
29 januari 2003, 20:42
Ik zit met een vraagje,
Ik heb zelf een ibanez rg270dx, een Marshall MG15 en sinds vandaag een Boss mt-2 metalzone. Klink opzich niet verkeerd als je niets beters gewend bent.. Maar nu heb ik de gitaar + mt2 in m'n sony stereo met twee, 3 weg speakers geplugt(mic in) en dit vind ik persoonlijk erg lekker klinken, veel helderder en strakker. Zou dit aan mijn instellingen moeten liggen van versterker? of is dit een bekend feit????
En zou ik eigenlijk gewoon zonder schade aan m'n speakers etc. door kunnen spelen op m'n stereo, of is dit niet bevordelijk? Het is namelijk leuk dat het zo mooi klinkt, maar ik zou graag willen dat m'n stereo heel blijft :grin:
Alvast bedankt...

Ic3gl0vE
29 januari 2003, 20:53
zet de boel niet te hard, want dan blaas je je speakers op. verder lijkt het me geen probleem

warlock
29 januari 2003, 20:57
Dus gewoon op m'n slaapkamer van nou, 4 x 4 kan ik wel een beetje redelijk kabaal maken?
het zijn als ik het goed heb twee 90watt speakers

FragDaddy
29 januari 2003, 21:35
je speakers vinden dit vaak niet leuk. die zijn niet gemaakt om op deze manier een gitaarsignaal door te geven. ze zijn voor hifi gemaakt.

druk maar eens zachtjes tegen de grote luidspreker in je stereo-speakers en druk daarna eens zachtjes tegen het vel van de luidspreker in je Marshall. je zult voelen dat de luidspreker in de Marshall anders en veel stugger aanvoelt. denk er trouwens aan dat je niet tegen het midden van de speaker aan gaat zitten douwen (de conus) want dan kun je je speaker beschadigen.

om een lang verhaal kort te maken: ik zou als ik jou was gaan sparen voor een buizenversterker. (een ouwe Marshall JCM800 ofzo. kost niet zo verschrikkelijk veel.. 400-600 euro)

als je dit lang volhoud heb je kans dat je straks nieuwe speakers voor je stereotoren moet kopen.

Azrael
29 januari 2003, 22:07
:grin: Ik heb mijn gitaar via mijn versterker koptelefoon-uitgang (jaja lach maar) wel eens aan mijn 4 computer boxen plus subwoofer gegooid.
:grin: Ik hoorde gelijk alles 10 keer beter. Veel meer hoog en ook de bas kwam veel beter door. En al dat gelul over die speakers kunnen er niet tegen.
Pffff dan moet je eens een keer goede speakers kopen. Als zelfs die computer speakers van mij ertegen kunnen. :razz:
Dan houden een paar Bose boxen dat gitaartje makkelijk.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Azrael op 2003-01-29 22:09 ]</font>

warlock
29 januari 2003, 22:28
En een buizenversterker klinkt wel lekker helder? heeft het niet te maken dat een gitaar speaker minder hoge tonen kan halen?! Kan zo'n buizenversterker dit dan wel ?
je ziet al dat ik er niet al teveel verstand van heb :razz:

FragDaddy
29 januari 2003, 23:07
een gitaar heeft eigenlijk maar een heel beperkt frequentie-bereik.

de gitaar kan niet echt hele hoge tonen voortbrengen en ook niet echt hele lage.

een gitaarversterker zal er als het goed is voor zorgen dat het hele frequentiebereik dat een normale gitaar nodig heeft op de juiste manier versterkt wordt. dus ja, een gitaarversterker zal alles goed versterken.

of het goed klinkt is een ander verhaal. jou 15watt Marshall zal wat dof en donker klinken. een duurdere marshall buizenbak klinkt een stuk beter, maar ook donker. dat is het handelsmerk van marshall.

als je een heel helder en twangy geluid zoekt, bijvoorbeeld voor jazz of voor lichte rock, kun je kijken naar een fender. die zijn nogal helder.

verder zijn er nog 1000 andere merken gitaarversterkers die allemaal hun eigen signature geluid hebben. (allemaal hun bijzonderheden) dus je kunt nog wel even zoeken naar een goede versterker. :smile:



maar nogmaals: ik ben er geen voorstander van om een gitaar te versterken via normale speakers. sorry. kijk. computerspeakers zijn een heel ander verhaal natuurlijk. die zijn per definitie kut en als je die sloopt is het alleen maar goed!

Echoes
29 januari 2003, 23:11
ik plug me gitaar via me GT-6 vaak in me hi-fi zetje. in GT-6 zit voor versterker.
Krijg heel clean helder geluid met inderdaad een hoop laag als ik bijv. de pitch veranderd. Ik zet hem nooit al te hard anders blaas j'm inderdaad op.

Als je wat meer lekkere vieze distortion wilt voor de te blues'n bijv. kun je beter via je gitaar versterker doen, vind ik lekkerder klinken. Ik heb overigens ooke en klein kut marshall versterktje, moet hoog nodig iets nieuws :smile:

B_FORCE
29 januari 2003, 23:13
gitaar versterken via je normale stereo???, ben je gek. Voor je et weet blaas je je sereo op, (heeft een oom van mij pas tig keer gehad...de idioot). Je sereo klipt namelijk enorm, door die hoge pieken van je gitaar. Das enorm slecht voor een sereo, die zijn der niet op gebouwd + de speakers der van niet.

maarja..je moet et zelf natuurlijk weten

Azrael
30 januari 2003, 10:19
een gitaar heeft eigenlijk maar een heel beperkt frequentie-bereik.
de gitaar kan niet echt hele hoge tonen voortbrengen en ook niet echt hele lage.
een gitaarversterker zal er als het goed is voor zorgen dat het hele frequentiebereik dat een normale gitaar nodig heeft op de juiste manier versterkt wordt. dus ja, een gitaarversterker zal alles goed versterken.

***Dat voorversterken van het signaal en dus het frequentie bereik gebeurt door een voorversterker. De normale versterker dient puur voor het versterken van het geluid. En ik zie niet in waarom een normale versterker (mits je een goede hebt natuurlijk) dat niet net zo goed of beter kan doen als een gitaarversterker.***

maar nogmaals: ik ben er geen voorstander van om een gitaar te versterken via normale speakers. sorry. kijk. computerspeakers zijn een heel ander verhaal natuurlijk. die zijn per definitie kut en als je die sloopt is het alleen maar goed!

***Dat slaat nu weer compleet nergens op! Ik heb computer speakers (4 boxen plus subwoofer) die in je woonkamer bij het kijken van een film helemaal niet misstaan. Je hebt goede en je hebt slechte computer speakers net zoals goede en slechte boxen. Jij denkt waarschijnlijk aan twee van die 100pmpo computer boxjes die 25db :razz: produceren. ***

ch@rlie
30 januari 2003, 10:48
mijn linker speaker is opgeblazen door gitaarspelen. muziek op cd is gemasterd en gecompressed, dus er zitten lang niet zulke grote pieken in als in een gitaarsignaal. vooral je speakers hebben daar last van.

je kan best door je stereo spelen, hoe harder je speelt des te meer kans hem op te blazen. een compressor/limiter zou die kans moeten verkleinen.

verder vind ik het meestal beroerd klinken over eens stereo, maar dat is een ander verhaal.

Azrael
30 januari 2003, 10:58
Op 2003-01-30 10:48, schreef ch@rlie:
mijn linker speaker is opgeblazen door gitaarspelen. muziek op cd is gemasterd en gecompressed, dus er zitten lang niet zulke grote pieken in als in een gitaarsignaal. vooral je speakers hebben daar last van.

***Wat voor speaker was dat? Hoeveel watt , welk merk?
Ik ben het met je eens over die pieken daar hebben speakers inderdaad last van. Maar ik ben van mening dat een paar Bose boxen dat makkelijk aan moeten kunnen.

je kan best door je stereo spelen, hoe harder je speelt des te meer kans hem op te blazen. een compressor/limiter zou die kans moeten verkleinen.

***Hoe zit het met een V-amp of Line-6?Zit daar ook een compressor op? Aangezien die dingen ook op normale speakers gegooid kunnen worden.

verder vind ik het meestal beroerd klinken over eens stereo, maar dat is een ander verhaal.

***tja dat is inderdaad gewoon een kwestie van smaak***

FragDaddy
30 januari 2003, 12:10
een gitaar heeft eigenlijk maar een heel beperkt frequentie-bereik.
de gitaar kan niet echt hele hoge tonen voortbrengen en ook niet echt hele lage.
een gitaarversterker zal er als het goed is voor zorgen dat het hele frequentiebereik dat een normale gitaar nodig heeft op de juiste manier versterkt wordt. dus ja, een gitaarversterker zal alles goed versterken.

***Dat voorversterken van het signaal en dus het frequentie bereik gebeurt door een voorversterker. De normale versterker dient puur voor het versterken van het geluid. En ik zie niet in waarom een normale versterker (mits je een goede hebt natuurlijk) dat niet net zo goed of beter kan doen als een gitaarversterker.***

maar nogmaals: ik ben er geen voorstander van om een gitaar te versterken via normale speakers. sorry. kijk. computerspeakers zijn een heel ander verhaal natuurlijk. die zijn per definitie kut en als je die sloopt is het alleen maar goed!

***Dat slaat nu weer compleet nergens op! Ik heb computer speakers (4 boxen plus subwoofer) die in je woonkamer bij het kijken van een film helemaal niet misstaan. Je hebt goede en je hebt slechte computer speakers net zoals goede en slechte boxen. Jij denkt waarschijnlijk aan twee van die 100pmpo computer boxjes die 25db produceren. ***



nou begin je vervelend te worden :razz: geef nou alsjeblieft andere mensen geen adviezen die kunnen resulteren in schade aan spullen! :sad:

ik mag van mezelf zeggen dat ik een aardige technische achtergrond heb (8 jaar lang elektronica/telematica gestudeerd en 4 jaar lang informatica) dus ik weet wel een beetje waar ik het over heb. al zal het volgende verhaal versimpeld en niet volledig zijn. (ik heb niet de hele dag)

je hebt het over een voorversterker en een eindversterker. bij een normale stereotoren zijn deze samengevoegd in 1 kastje. een gitaar kan een versterker zover oversturen dat je distortion krijgt. dit ken je wel. een distortion is eigenlijk een blokgolf (sinus met afgesneden piek). deze blokgolf wordt in een normale gitaarversterker juist versterkt omdat iedereen distortion zo mooi vindt. een normale stereo-versterker vindt een blokgolf helemaal niet zo tof, omdat er dan steeds een tijdlang maximale stroom door de eindtrap gaat. die oververhit en blaast zichzelf op!

de speakers van een hifi set vinden dit ook niet tof, omdat die langere tijd in de blokgolf maximaal worden uitgestuurd. en er dus een maximale stroom door de spoel van de luidspreker gaat. die oververhit en smelt.

normale hifi werkt niet met distortion, maar met mooie sinussen. die kunnen mooi worden weergegeven. hoe gaat dat dan met gitaren op CD zul je je afvragen? nou: heel simpel. daar heb je ook die blokgolven, maar door de mix op de cd zullen die blokgolven je versterker nooit maximaal doen uitsturen (clippen) en gaat je versterker dus niet stuk. hetzelfde geld voor versterking van je gitaar via een GT-6 of een POD naar je stereo, mits beide goed ingesteld zijn (lees de handleiding please!)


even over computerspeakers. wat kosten de duurste computerspeakers die je ooit gezien hebt? 500 euro voor 5 speakers + ingebouwde versterker? laten we zeggen 1000 euro?

heb je wel eens gekeken naar echte speakers en echte versterkers (nee niet die shit bij de megapool ofzo, maar bij een winkel voor de wat duurdere audio!) speakers kosten maar zo 2000 euro PER STUK en versterkers zitten ook rond die prijs. voor het instapmodel!

nou wil je toch niet serieus volhouden dat computerspeakers net zo goed klinken als een setje goede speakers en een losse versterker ? waarom zouden er anders zoveel mensen zijn die die dure speakers en versterker kopen ??

zoals je ziet kijk ik dus anders tegen computerspeakers aan dan jij en vergelijk ik ze met een goede stereo-set. als je dat doet zul je ook tot de conclusie zijn dat er geen computerspeakers zijn die hier tegen op kunnen. dat geeft ook niet, want de duurste computerspeakers kosten ook maar 10% van wat een fatsoenlijke stereoset moet kosten. en dus richten ze zich op hele andere gebieden.



Je hebt goede en je hebt slechte computer speakers


conclusie: je hebt slechte en nog slechtere computerspeakers als je ze vergelijkt met een fatsoenlijke stereo set. (nee niet van de megapool)

maar als je computerspeakers ziet als speakers voor bij de computer om een mp3tje op te luisteren of een spelletje mee te spelen, klinken ze goed genoeg!

FragDaddy
30 januari 2003, 12:16
***Hoe zit het met een V-amp of Line-6?Zit daar ook een compressor op? Aangezien die dingen ook op normale speakers gegooid kunnen worden.


zoals gezegd: bij een V-amp, pod, GT-6 of enig andere voorversteker die ervoor gemaakt is of ingesteld kan worden om line-level signalen af te geven werkt het verhaal heel anders, omdat die een signaal af geeft dat op hetzelfde niveau ligt als bijvoorbeeld een cd-speler. je versterker kan nu veel minder snel gaan clippen. pas als je je versterker helemaal vol open zet en de hele dag laat blazen heb je dan kans dat het mis gaat. maar diezelfde kans heb je als je een cd-tje afspeelt als je versterker vol open staat.

maw. line-level signalen, of je gitaar in je microfoon-ingang prikken maakt een groot verschil.




verder vind ik het meestal beroerd klinken over eens stereo, maar dat is een ander verhaal.

***tja dat is inderdaad gewoon een kwestie van smaak***


dat is net zo'n kwestie van smaak als iemand die zijn 10watt park oefenversterker beter vind klinken dan bijvoorbeeld een Marshall buizenbak, of een Mesa/Boogie rectifier ofzo. dat is namelijk appels en peren vergelijken.

wat je wel kunt zeggen is dat je een mesa buizenbak beter vind klinken dan een marshall buizenbak oid, omdat je dan dezelfde aparaten vergelijkt in dezelfde prijsklasse, alleen met een ander geluidsbeeld.

een gitaar versterken via een stereo geeft toch veel minder goed geluid dan een goede gitaarversterker.

dat is net zoiets als dat computerspeakers minder goed geluid geven dan een fatsoenlijke stereo. :razz:

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: FragDaddy op 2003-01-30 12:21 ]</font>

Nielsje
30 januari 2003, 12:33
Nou, om eerlijk te zijn, daar ben ik het roerend mee eens. Bovendien is het toch een ieders smaak wat ie wel of niet mooi vindt. Het moet ook wel gezegd worden dat hifi installaties niet gemaakt zijn om een gitaar te versterker, ik vind het ook niet mooi als radio over m'n buizenbak gooi( hou niet zo van alles drum en zang met distortion..). Je kan het in igg proberen voor thuis. maar je moet het nooit te hard zetten.

Het enige voordeel dat ik erin zie is dat je thuis makkelijk over je stereo speelt, zodat je je top en je 2 x 4x 12" lekker in de oefenruimte kan laten staan..

groeten

Stitch
30 januari 2003, 12:40
BLAATBLAATBLAAT, heb niet alles doorgelezen maar gewoon doen! Boeie! Aangezien ie op je kamer staat kan je alles toch niet zo hard zetten. En een buizenbak gaat dan al snel te hard.

Ik zou em wel ff via tulp stekkers achter in bijv. de aux ingang doen ipv de mic-in. Klinkt veel beter.

FragDaddy
30 januari 2003, 12:44
OMG :sad:



BLAATBLAATBLAAT, heb niet alles doorgelezen maar gewoon doen! Boeie! Aangezien ie op je kamer staat kan je alles toch niet zo hard zetten. En een buizenbak gaat dan al snel te hard.

Ik zou em wel ff via tulp stekkers achter in bijv. de aux ingang doen ipv de mic-in. Klinkt veel beter.


naja. je hoeft niet te lezen, maar reageer dan ook niet enzo.

ja. via je tulp-stekkers aansluit. dan hoor je in iedergeval niets. die tulp-stekkers werken op line-level. een gitaar komt daar niet eens bij in de buurt, met de miniscuul lage spanning die opgewekt wordt in de elementen.

OMG :sad:

Nielsje
30 januari 2003, 12:56
mag ik voor de 2e keer opmerken dat de mensen op het forum heel erg aardig op elkaar reageren? zijn zeker de zelfde mensen die ook voor een oorlog tegen irak zijn (dit mag ik dus eigenlijk weer niet zeggen, is weer provoceren enzow bleh)
die jongen moet het gewoon zelf weten, maar hij weet ook dat z'n hifi er eigenlijk niet voor gemaakt is. Dat is ongeveer het zelfde als ik met een trekker op de snelweg ga rijden....

FragDaddy
30 januari 2003, 13:25
Ik ben helemaal niet voor een oorlog in irak. althands. totdat de vs met bewijzen komt dat saddam massa-vernietigingswapens heeft EN ze ook wil gaan gebruiken.

je hebt wel gelijk met je traktor/snelweg vergelijking.

ik snap alleen niet wat je bedoelt met "heel aardig reageren". ik reageer altijd aardig, maar zou het vervelend vinden als iemand via dit forum advies krijgt dat mogelijk zijn mooie dure stereotoren kan slopen he.

Nielsje
30 januari 2003, 13:42
Eh Fragdaddy, ik heb het ook niet over jouw.
eerder over Stitch, die begint met blaat blaat blaat en onzin en gewoon proberen enzow..

(ff over irak enzo, de beste oplossing is gewoon Saddam &amp; Bush weg, das denk ik de ideale oplossing.)

groeten

FragDaddy
30 januari 2003, 14:27
ik schrok al even Niels.

je hebt trouwens gelijk over irak. al mag saddam wel blijven zitten. die heeft al 10 jaar niemand meer kwaad gedaan. behalve zijn eigen bevolking misschien.

Bush is een veel gevaarlijkere gek. :smile:

Nielsje
30 januari 2003, 14:35
jupz, hij heeft zelf ook massa vernietigings wapens.. maar ja, daar kijken we niet naar. want ze horen toch bij de V.N.

maar goed, ff terug naar waar we waren, heeft diegene dit onderwerp openende (naam ff kwijt) immiddels het een en ander geprobeerd op de stereo?

groeten

Stitch
30 januari 2003, 14:38
Ho mensen! Sorry hoor! Ik probeer hier helemaal niemand op zn tenen te trappen....ik kom vaak nogal direct voor mn mening uit en dat wordt niet altijd door iedereen gewaardeerd!!! Excuses!

Maar fragdaddy, als je et goed leest sluit ie em niet rechtstreeks, maar via zn mt2 aan op zn versterker, moet voldoende signaal geven...


Oja: Stitch is helemaal niet voor oorlog

http://www.uksociety.org/images/Not-With-Bush-T-Shirt-Web.jpg

Danku.

Azrael
30 januari 2003, 15:04
Op 2003-01-30 12:10, schreef FragDaddy:


***Dat slaat nu weer compleet nergens op! Ik heb computer speakers (4 boxen plus subwoofer) die in je woonkamer bij het kijken van een film helemaal niet misstaan. Je hebt goede en je hebt slechte computer speakers net zoals goede en slechte boxen. Jij denkt waarschijnlijk aan twee van die 100pmpo computer boxjes die 25db produceren. ***



nou begin je vervelend te worden &lt;IMG SRC="/phpBB/images/smiles/icon_razz.gif"> geef nou alsjeblieft andere mensen geen adviezen die kunnen resulteren in schade aan spullen! &lt;IMG SRC="/phpBB/images/smiles/icon_frown.gif">

***Ik had dat van V-amp / POD erbij moeten zetten. Maar ik dacht dat het wel duidelijk was.
:S Ik heb namelijk nog nooit iemand zijn gitaar direct in zijn stereo toren zien pluggen.

ik mag van mezelf zeggen dat ik een aardige technische achtergrond heb (8 jaar lang elektronica/telematica gestudeerd en 4 jaar lang informatica) dus ik weet wel een beetje waar ik het over heb. al zal het volgende verhaal versimpeld en niet volledig zijn. (ik heb niet de hele dag)

je hebt het over een voorversterker en een eindversterker. bij een normale stereotoren zijn deze samengevoegd in 1 kastje. een gitaar kan een versterker zover oversturen dat je distortion krijgt. dit ken je wel. een distortion is eigenlijk een blokgolf (sinus met afgesneden piek). deze blokgolf wordt in een normale gitaarversterker juist versterkt omdat iedereen distortion zo mooi vindt. een normale stereo-versterker vindt een blokgolf helemaal niet zo tof, omdat er dan steeds een tijdlang maximale stroom door de eindtrap gaat. die oververhit en blaast zichzelf op!

de speakers van een hifi set vinden dit ook niet tof, omdat die langere tijd in de blokgolf maximaal worden uitgestuurd. en er dus een maximale stroom door de spoel van de luidspreker gaat. die oververhit en smelt.

normale hifi werkt niet met distortion, maar met mooie sinussen. die kunnen mooi worden weergegeven. hoe gaat dat dan met gitaren op CD zul je je afvragen? nou: heel simpel. daar heb je ook die blokgolven, maar door de mix op de cd zullen die blokgolven je versterker nooit maximaal doen uitsturen (clippen) en gaat je versterker dus niet stuk. hetzelfde geld voor versterking van je gitaar via een GT-6 of een POD naar je stereo, mits beide goed ingesteld zijn (lees de handleiding please!)

*** Heb ik niet verteld dat ik hem via een V-amp of GT-6 wou gaan gebruiken? (kan ook in ander topic staan sorry). Ik was heus niet vanplan die gitaar rechtstreeks in mijn versterker te pluggen. Dat is gekken werk. (uh ik zeg ik omdat dit topic ook op wat ik wil doen slaat. Maar de topic maken wilde hem ook via een GT-6 dacht ik aansluiten)

even over computerspeakers. wat kosten de duurste computerspeakers die je ooit gezien hebt? 500 euro voor 5 speakers + ingebouwde versterker? laten we zeggen 1000 euro?

heb je wel eens gekeken naar echte speakers en echte versterkers (nee niet die shit bij de megapool ofzo, maar bij een winkel voor de wat duurdere audio!) speakers kosten maar zo 2000 euro PER STUK en versterkers zitten ook rond die prijs. voor het instapmodel!

***Ik weet heus wel wat van audio af. Maar jij vergelijkt ze met gewone goede boxen. En ik zie ze als computer speakers. Jij deed namelijk wel heel erg negatief over die dingen. Ik zei niet dat je er super kwaliteit van krijgt maar dat het best goed klinkt. En 2000 euro per speaker instap model? Nu begin je lichtelijk te overdrijven. Ik neem aan dat je voor normaal gebruik bedoeld. Dan koop je voor 2000 euro per speaker toch echt wel een hele mooie set. Veel beter voor in de woonkamer zul je het niet krijgen.


nou wil je toch niet serieus volhouden dat computerspeakers net zo goed klinken als een setje goede speakers en een losse versterker ? waarom zouden er anders zoveel mensen zijn die die dure speakers en versterker kopen ??

*** DIT HEB IK NOOOIT GEZEGD! Dus ga nu niet zelf allerlei dingen erbij lopen verzinnen.

zoals je ziet kijk ik dus anders tegen computerspeakers aan dan jij en vergelijk ik ze met een goede stereo-set. als je dat doet zul je ook tot de conclusie zijn dat er geen computerspeakers zijn die hier tegen op kunnen. dat geeft ook niet, want de duurste computerspeakers kosten ook maar 10% van wat een fatsoenlijke stereoset moet kosten. en dus richten ze zich op hele andere gebieden.

***Hier ben ik het mee eens***



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Azrael op 2003-01-30 15:11 ]</font>

FragDaddy
30 januari 2003, 15:13
cool shirt Stitch!

en Azrael, ik ben blij dat we op dezelfde 'golflengte' zitten. ik heb je verkeerd begrepen denk ik. sorry!

maar Stitch, een gitaar aansluit via een MT2 op de mic in van een normale versterker is vragen om problemen. Via de line-in (tulp-stekkers) heb je ook met een MT2 geen goed signaal en ook al had je wel genoeg signaal, dan is dat nog niet goed voor je versterker.

de enige methode die een beetje veilig is is de methode van Azrael, dus via een aparaat dat van een gitaar signaal een signaal op line-level kan maken. dus bijvoorbeeld een Vamp, pod of GT-6 ofzo.

Azrael
30 januari 2003, 15:23
Agh , ik heb jou ook fout begrepen dus het is niet erg.
:smile: nog ff en ben jarig :smile: Waarschijnlijk koop ik de V-amp2 maar ik moet hem nog ff testen. Aangezien ik hem dan als via de line-out ga gebruiken met mijn normale versterker hoop ik dat ie redelijk ruisvrij is en goed klinkt. :smile: wordt vervolgt

warlock
30 januari 2003, 16:09
Hey,
Ja Nielsje, als ik er dus idd een metalzone tussen doe, verandert dit iets? of is het dan nog even slecht voor m'n stereo..
Of als ik het nu zo doe ?? --> gitaar - metalzone2 - computer geluidskaart - stereo
moet dit wel goed kunnen?
(alvast bedankt voor de tips allen :razz: )

Nielsje
30 januari 2003, 18:02
hmz, dat zou misschien wel weer goed kunnen, aangezien je op je computer het signaal wel kan aan passen naar line in enzow. hier ben je natuurlijk wel de juiste programma's voor nodig, weet zo niet welke..
ach ja, tenstslotte is het ieder z'n eigen meug, en ik blijf lekker bij m'n buizenkast (de buren zeiden laatst dat ze het wel leuk vonden als ik aan het spelen was, kan het nog beter?!?)

andoni
2 februari 2003, 11:28
ik heb een Line6 Spider 2x12" 100W combo en sluit hem voor cassetjes te recorden aan op mijn stereoketen (een Yamaha van 110 W). Dit doe ik door de line-out van de Line6 te verbinden met de aux-ingang van de Yamaha en dan gewoon cassetje laten opnemen. (let wel: er is een tussenstuk nodig dat je jack-kabel van je gitaaramp omzet naar de 2 tulp stekkertjes)
Dit klinkt vrij goed, alleen de overdrive moet iets stiller aangezien die harder doorkomt op de casette dan gewoon uit de speakers van de Line6. Nu vraag ik me af: kan ik hiermee iets stuk maken? Ik speel altijd op laag volume als ik opneem, maar heeft zo'n Line6 Spider ook een compressor zoals de POD of de V-amp? (denk het wel aagezien op de Spider hetzelfde modeling systeem gebruikt als de Vetta, alleen met minder toeters en bellen (ook minder amp models).

Janneman
2 februari 2003, 17:24
Volgens mij gaat dit wel. Je stuurt je signaal namelijk naar het cassetedeck, die het signaal omzet naar een standaard audio signaal. Dat gaat dan naar je versterker en speakers.
Ik speel vaak met mijn gitaar over de mic. ingang van mijn versterker. Het gaat dan meestal wel om een Godin acousticaster met een actief element erin. Er moet iig een batterij in om hem te versterken. Zelf heb ik ook hierbij niet het idee dat het veel kwaad kan. Er zitten op mijn versterker ledjes om het volume niveau aan te geven zodat ik niet te hard kan gaan.

moretel
4 februari 2003, 15:26
Ik speel via een Korch Pandorra 3 over de stereo en gebruik dan de phone out.
Klinkt wel lekker, 0ok meespelen enzo klinkt lekker.
Ik zet hem regelmatig ook eens hard en dat horen ze 2 huizen verder :smile:
Mijn boxen kunnen dat prima aan, heeft een andere geluidsdruk dan b.v. mijn champ 12, want als ik die overstuur horen ze het twee blokken verder.
Voor thuis spelen vind ik het ideaal.

Dizzy Dré
5 februari 2003, 14:01
Hoi allemaal,

Het probleem van een gitaar op je versterker aansluiten is de impedantie en voltage.
Een versterker ahum versterkt logisch.
Dus als je ingangs voltage te hoog is voor de versterker dan zal hij uit alle macht proberen dit op te krikken. Met andere woorden: slecht voor de versterker en voor de speakers, slimmer is om een mic ingang te kiezen van een cassette deck, de uitgang van een cassette deck zal zijn grens niet overschrijden.

Groetjes,
D.Dré

Janneman
5 februari 2003, 14:29
Ha dr. Dree, als een audio versterker een mic. ingang heeft, moet het toch ook geen probleem zijn? Het signaal van een mic zal in principe niet veel verschillen van een gitaar signaal. Net zoals je bij een PA je accoustische gitaar rechtstreeks inplugt op dezelfde manier als een mic.

Dizzy Dré
7 februari 2003, 13:56
Ja dat kan. Maar ik blaas liever een goedkoop cassete deck op dan een goede versterker. Vandaar deze oplossing.

Greetz,

D.Dré

Izegrim
10 maart 2003, 15:24
Als je via een multi-effect over je stereo speelt, mis je de geluidskarakteristiek van je speakerkast. Wat heel goed werkt, als je toch een multieffect wilt kopen, moet je iets zoeken dat ook een cabinetsimulator heeft. Zo kan je thuis ook bij een laag volume een 4X12 geluid over je speakers krijgen. (of 1X8, 1X10, 2X10, 1X12 of 2X12 natuurlijk)

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Izegrim op 2003-03-10 15:26 ]</font>